Guide till bonus/malus – så funkar nya fordonsskatten
Du som ska köpa ny bil behöver ha koll på den nya fordonsskatten som införs den 1 juli 2018. Vissa bilar blir betydligt dyrare att äga – andra blir billigare.
Sammanfattning: Den 1 juli 2018 blir vissa bilar betydligt dyrare att äga medan andra blir billigare. Hur hög "straffskatt" eller bonus en bil får beror på hur mycket den släpper ut. Bilar som redan rullar i trafiken före den 1 juli 2018 omfattas inte.
Den har varit på gång länge, men nu har regeringens förslag om en ny fordonsskatt spikats. Den innebär att bilar som släpper ut mycket koldioxid beläggs med en straffskatt, "malus", medan klimatsmarta bilar istället får en bonus på upp till 60.000 kronor.
Så här fungerar det nya bonus/malus-systemet.
• Alla nya bilar som säljs efter den 1 juli 2018 omfattas av den nya skatten. Men befintliga bilar, som redan rullar i trafik innan dess, omfattas inte.
• Den nya skatten tas ut under tre års tid, men fordonsskatten kan bli högre än idag även efter det.
• Begreppet "miljöbil" försvinner och bilarna som tidigare var miljöklassade blir inte längre skattebefriade i fem år, som tidigare.
• Elbilar får bonusen höjd från dagens 40.000 till 60.000 kronor. Bonusen betalas ut efter ett halvår.
• Många populära bensin- och dieselbilar får skatten höjd. Dieseldrivna och fyrhjulsdrivna Volvo V90 D4 AWD går från en fordonsskatt på 1.990 kronor om året till över 5.000 kronor de första tre åren. Vissa bilar som tidigare var skattebefriade beläggs nu med flera tusen kronor i skatt om året.
• Bilar som drivs med gas får en bonus på 10.000 kronor.
• För etanol- och gasbilar tas inget förhöjt koldioxidbelopp ut, och inte heller efter de första tre åren. Koldioxidbeloppet är elva kronor per gram för varje gram som bilen släpper ut över 111 gram.
Så här ser uträkningen ut för bensin- och dieselbilar:
Koldioxidutsläpp över 95 gram till och med 140 gram beskattas med 82 kronor per gram.
Koldioxidutsläpp över 140 gram beskattas med 107 kronor per gram. Från år fyra är
koldioxidbeloppet 22 kronor per gram för varje gram som bilen släpper ut över 111 gram.
Bildtext: En av Sveriges populäraste bilar, Volvo V90 med dieselmotorn D4 med fyrhjulsdrift, kommer kosta över 5.000 kronor om året att skatta med det nya bonus/malus-förslaget. Och vissa dieselbilar som idag är miljöbilsklassade går från att vara skattefria till att kosta flera tusenlappar om året.