Lista: 10 saker som är bättre med att köpa bil hos handlare

Lista: 10 saker som är bättre med att köpa bil hos handlare

Köpa bil
Lästid 4 min
Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Publicerad lördag 14 oktober 2017
Lista: 10 saker som är bättre med att köpa bil hos handlare

Lättare, tryggare – och med lagskydd. Att köpa bil via en bilhandlare i Sverige innebär ett gott skyddsnät. Här har vi samlat fördelarna med att inte shoppa bilen av grannen.

Att köpa en bil är ofta en stor affär. Även enklare bilar av senare årsmodell kostar mycket. Här kan köparen antingen välja att vända sig till den professionella bilhandeln – eller leta bland privatannonser.

För den ovane konsumenten kan det vara en djungel, och många lockas att ta det enklaste, billigaste eller närmsta alternativet. Men tänk på att det är otroligt stor skillnad mellan att köpa en bil av en privatperson och av en bilhandlare.
Här nedan kan du se fördelarna med bilhandlaren, men även om du köper i ”affär” – gäller det att du som konsument läst på om bilen du är intresserad av. Då kan du i bilhallen ställa rätt frågor och undvika de värsta ”nybörjarmisstagen”.

Konsumentköplagen:
När du köper en ny eller en begagnad bil hos en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen. Det innebär att du inte kan få sämre villkor än de som står i lagen. Men köper du av en privatperson – då finns det ingen konsumentköplag att luta sig tillbaka mot om något blir fel.

Varudeklaration:
Vid ett bilköp via handlaren ska det finnas en varudeklaration. Kostar bilen mer än 30 000 kronor ska denna deklaration innehålla information om bilens kondition, skatt, garantier – och om du begär detta ska den även innehålla beräknade reparationskostnader vid eventuella fel. Varudeklarationen ersätter köparens undersökningsplikt – vilket är en stor skillnad jämfört med när man handlar privat. Allt viktigt ska vara med.

Provkörning:
Hos handlare ges du möjligheten att testa bilen rejält – och på det sätt du själv vill. Privatpersoner följer som regel med i bilen, vilket kan vara stressande och ta bort fokus från själva testkörningen.

Garanti:
De flesta seriösa handlare är rädda om sitt rykte och vill inte att bilarna som rullar ut ur deras hall ska vara skamfläckar. Därför är de ofta väl genomgångna – vilket också gör att de vågar lämna garantier.

Finansiering:
En privatperson är oftast inte särskilt intresserad av att släppa iväg en bil utan att ha fått pengarna. En handlare har olika finansieringsalternativ redo – från att lämna in din gamla bil som delbetalning, till avbetalning eller billån.

Ångerrätt och avtal:
Som köpare har du ångerrätt gentemot handlaren fram till leveransdagen. Det innebär att du kan välja att avbryta köpet. Dock har säljaren rätt till kompensation i samma storlek som de kostnader hen har haft i samband med affären.
Omvänt gäller det att om säljaren bryter avtalet – kan du kräva att få göra ett täckningsköp. Det innebär att du kan köpa en likvärdig bil någon annanstans och kräva ersättning av handlaren om bilen är dyrare än den avtalade. Tänk dock på att välja det minst kostsamma alternativet – och spara alla kvitton på dina utgifter.

Reklamationsrätt:
Oavsett om bilen är ny eller begagnad har du som köpare hos en näringsidkare reklamationsrätt. Och detta i upp till tre år. Befintligt skick är ingen friskrivningsklausul som säljaren kan använda.

Sexmånadersregeln:
Sedan 2002 har konsumenter som köper bil av yrkeshandlare ytterligare ett skydd: den så kallade sexmånadersregeln. Den innebär att fel som visar sig inom det första halvåret från det att bilen levererats – ska anses som om de funnits vid köpet. Detta om säljaren inte kan motbevisa detta. Gäller både vid köp av nya och begagnade bilar.

ARN:
Går det så illa att du hamnar i en situation där du och bilhandlaren inte är överens efter ett köp – kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden prövar tvister mellan privatpersoner och näringsidkare och detta kostar dig ingenting. ARN är en tung instans och även om deras beslut med rekommendationer inte är bindande, så brukar de flesta välja att följa dem.

Dina rättigheter enligt konsumentköplagen

  • Bilhandlaren ansvarar för fel som fanns på bilen när du köpte den, eller när den levererades till dig.
  • Visar sig felet inom sex månader så är grundregeln att det antas ha funnits där när du köpte bilen – om företaget inte kan bevisa motsatsen.
  • Visar sig felet efter sex månader är bevisbördan din, det vill säga att det är du som ska bevisa att felet fanns på bilen då du köpte den.
  • Du har rätt att kräva att felet åtgärdas alternativt att du får prisavdrag. Om reparationen drar ut på tiden så kan du kräva att köpet hävs.
  • Bilhandlaren har rätt att i första hand reparera bilen eller ge dig en annan likvärdig bil – om det sker inom rimlig tid och inte leder till extra besvär för dig.
  • Du måste reklamera inom skälig tid efter att du upptäckte felet (generellt anses två månader vara skälig tid). Reklamationsrätten gäller tre år efter köpet, när den tiden gått så förlorar du din rätt att reklamera.
Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Uppdaterad onsdag 22 november 2023
Publicerad lördag 14 oktober 2017

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil