Ny eller begagnad bil – här är skillnaderna
Är det klokast att investera stort i den senaste tekniken och ett friktionsfritt bilägande? Eller ska man chansa på en äldre modell med ett lägre pris? Här är skillnaderna mellan att köpa en ny respektive begagnad bil.
Den begagnade bilen lockar med en förmånlig prislapp, men ett måndagsexemplar kan stå köparen dyrt. De som istället väljer en helt ny bil investerar i trygghet och komfort. Båda alternativen har sina styrkor.
Fördelar med att köpa nytt
Som nybilsköpare får du tillgång till den senaste tekniken, bland annat inom säkerhet. Utvecklingen går snabbt. Allt fler bilar får aktiva säkerhetssystem, som autobroms och döda vinkeln-varnare. Vissa modeller har till och med system som tillfälligt tar över ratten om föraren är på väg ur sin fil. Premiumbilarna går i bräschen, men det tar inte många år innan den nya utrustningen hamnar i billigare modeller.
Även miljötekniken går framåt med stormsteg. Sannolikt kommer en nyare bil ha ett lägre koldioxidutsläpp och ge ifrån sig mycket mindre skadliga emissioner. Till detta kommer en lägre bränsleförbrukning.
Ett helt nytt fordon lockar också med ett bekymmersfritt ägande utan överraskningar. Alla nya bilar som säljs måste lämna en nybilsgaranti på minst två år. Den skyddar dig mot fabrikationsfel. De flesta biltillverkare ger ytterligare ett antal år utöver den obligatoriska nybilsgarantin. Det finns märken som lockar med upp till tio år, men då kan själva fabriksgarantin exempelvis gälla i tre år. Den följs sedan av en förlängd garanti med ett antal reservationer, som körda mil och krav på att servicen har utförts av en auktoriserad märkesverkstad.
Vagnskadegarantin innebär att du bara behöver teckna en halvförsäkring för att vara helförsäkrad under de första tre åren. Till detta kommer lack- och rostskydd, men i båda fallen täcker garantin primärt problem som orsakats av felaktigheter i material eller tillverkning.
Ett annat skäl till att inte välja begagnat är att nybilsköparen får långledigt från besiktningen. En ny bil ska besiktas första gången när den är tre år gammal, och sedan dröjer det ytterligare två år till nästa gång.
För många är dock den största fördelen med nybilsköp att man får exakt den färg och utrustning som man vill ha. Här kan du faktiskt påverka bilens värdeminskning påtagligt.
Vissa tillbehör gör så att bilen står sig mycket bättre. Den föredragna utrustningen skiljer sig mellan manliga och kvinnliga köpare, men några stabila val är dragkrok (ett måste på kombin), eluppvärmd framruta, farthållare, GPS, multifunktionsratt, döda vinkeln-varnare, autobroms och eluppvärmd ratt. Se dock upp för att välja en udda färg – den kan kosta dig slantar i förlängningen.
Fördelar med att köpa begagnat
Nybilsköparen betalar ett högt pris för sin trygghet och uppdaterade teknik. Många sparsamma förare väljer ett begagnat fordon – och köpet måste inte innebära att du står helt oskyddad.
Alla vet att värdet på en ny bil faller så fort den har rullat ut från bilhallen, men det betyder inte att en ”nästan ny bil” är det mest ekonomiska köpet – för raset fortsätter. Under de första tre åren kan bilens värde sjunka med en tredjedel, eller till och med halveras om fordonet börjar få många mil på mätaren. Och premiumbilarna rasar som regel procentuellt något mer än de billigare modellerna.
Bilar med mer än tre år på nacken kan bli billiga i inköp, men tänk på att den lagstadgade nybilsgarantin har gått ut. Den föregående ägaren måste ha uppfyllt kraven för alla förlängda garantier – annars kan du stå oskyddad, oavsett om det gäller ett mekaniskt haveri, rost eller lackskador.
Och glöm inte att en äldre modell kommer erbjuda sämre säkerhet. Du bör helt undvika gamla fordon som har fått ett dåligt betyg i Euro NCAP:s krocktester.
Ett intressant alternativ är en begagnad tjänstebil. De är två till tre år gamla och har ofta rullat omkring 4 500 mil. Vanligtvis har tjänstebilars fått en korrekt service och ett bra underhåll. Tillverkarnas generösa tjänstebilserbjudanden innebär att modellerna generellt har ett tungt utrustningspaket.
Ett annat tillfälle att göra ett klipp är vid introduktionen av ett generationsskifte eller en ”facelift”. Alla förändringar av en bilmodells exteriör får värdet på den gamla versionen att falla som en sten.