Provkörning av Ora 300 Pro
Ora är ett kinesiskt märke från koncernen Great Wall Motors som grundades 1984. För oss är det nytt men själva bilen (och märket) har funnits i Kina sedan 2018. Den version vi kör är däremot uppdaterad för den europeiska marknaden.
Ora finns i tre versioner, 300 Pro, 400 Pro+ och GT. Den vi har kört är 300 Pro. 400 Pro+ lanseras den 1 januari 2023 och GT ska komma senare under året.
Skillnaderna mellan 300 och 400 batteri, räckvidd och lite lyxutrustning. Siffrorna avslöjar räckvidden enligt WLTP. 310 km för 300 Pro och 420 km för 400 Pro+. Batteristorleken är 48 kWh respektive 63 kWh men den största skillnaden är vilken typ av batterier det rör sig om. Båda två har litium-batterier men de har olika katoder. 300 Pro har så kallade LFP-batterier (litium-järn-fosfat) och 400 Pro+ har NMC-batterier (nickel-mangan-kobolt). De har lite olika egenskaper men vikten är densamma trots skillnaden i effekt. Laddeffekten vid växelströmsladdning är 11 kW men bara 64 kW vid snabbladdning. Nu är den inte tänkt som någon långfärdsbil. 5,5 timmar ska det ta att ladda 0-100 procent vid 11 kW- laddstolpe.
Ora 300 Pro må se liten ut men gömmer sin storlek i designen. Den är jämförbar med en VW ID.3 men upplevs inte lika rymlig inuti. Varken fram eller bak och bagageutrymmet är ganska pyttigt (228 l). Bilen är tänkt som en andrabil till en medelklassfamilj med tonårsbarn. Prislappen på 414.900 kronor ger en hyfsat välutrustad bil med bland annat trådlös mobilladdning, ratt- och stolsvärme. Det som saknas i utrustningslistan är parkeringssensorer fram, parkeringsassistans, sätesmassage och -ventilation i framstolarna och panoramatak. Lullull som det går att vara utan, definitivt.
Ora rullar lätt på vägen med typiskt stram småbilsfjädring. Vid provkörningen vad det vissa mjukvarurelaterade smågrejer som vi störde oss på. Som att bromskraftsåtervinningen släpade efter och var alldeles för svag samt att stolsvärmen knappt registrerades i rumpan. En OTA-uppdatering senare och de är säkert åtgärdade.
Sittställningen fram är okej. Jag som är 186 cm hamnar lite för nära pedalerna för att det ska vara riktigt bekvämt. Baksätet har rimligt med benutrymme och okej takhöjd. Även för mig som är lång. Jämfört med till exempel Subaru/Toyota Solterra/bZ4X sitter jag bättre i Ora.
Det ska bli spännande att se hur Ora säljer framöver. Vi kan nog inte förvänta oss en försäljningsexplosion som för MG ZS EV. Det var andra förutsättningar med bonus och låg ränta. Men Ora lär nog karva ut sin nisch.
Fakta Ora 300 Pro
- Batteri: 48 kWh
- Effekt: 126 kW (171 hk)
- Vridmoment 250 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 310 km (Enligt tillverkaren)
- Maximal laddeffekt: 64 kW
- 0–100 km/h: 8,3 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 16,7 kWh/100 km
- Pris: 414 900 kr (före bonus)
- Rival: Cupra Born