El, bensin eller diesel – vilken blir billigast att äga?
Vad ska bilen tankas med? Det är ingen lätt fråga. Många köper en bensin- eller dieselbil på gammal vana, men faktum är att en elbil eller laddhybrid kan vara billigare att äga – trots att den är dyrare att köpa.
Börja med att fundera på hur du kör. Om du kan ladda bilen hemma eller på jobbet, och till exempel har en vardagspendling på några mil, finns det pengar att spara på att välja en elbil eller laddhybrid. Siffrorna är framtagna av tidningen auto motor & sports testlag.
Så här har vi räknat ut mil- och månadskostnaden: Skatt, försäkring (Folksam 7–10 skadefria år, man, 50 år, boende i villa), bränsle med aktuella priser, olja, däck, service och reservdelar, värdeminskning enligt Bilpriser.se utslaget på 2.000 mil per år i fyra år. Kapitalkostnad beräknad på 25% egen kontantinsats med inkluderad utebliven avkastning (0,10%). Resterande belopp lånat till ränta av 4,82%.
Volkswagen Golf med olika bränslen (modellår 2015)
Elbilen vinner. Trots att den helt eldrivna versionen av Volkswagen Golf, som heter e-Golf, alltså är 120.000 kronor dyrare att köpa än bensinmodellen blir den något billigare att äga i längden.
Golf GTE, som är en laddhybrid med både elmotor och bensinmotor, blir dyrast i den här jämförelsen. Anledningen är att en laddhybrid ofta har svårt att komma ned i den uppgivna förbrukningen i verkligheten. Allt beror på hur mycket bilen laddas. Om du laddar bilen ofta blir bränslekostnaden betydligt lägre och då ser hela ägarkalkylen bättre ut.
Volkswagen: Elbil mot bensinbil (modellår 2017)
1) Efter supermiljöbilspremie på 40.000 kronor.
Elbilen vinner. Återigen skiljer det 120.000 kronor "upp" till att välja en eldriven Golf över en bensindriven. Trots det blir månadskostnaden ungefär lika hög. Som du kan se blir bränslekostnaden mycket lägre för elbilen.
Audi mot BMW: Diesel mot laddhybrid (modellår 2016)
Dieselbilen vinner. Hur dyr laddhybriden blir att äga beror till stor del på hur mycket du laddar. Om du kör mer på el blir bränslekostnaden mycket lägre.
I den här jämförelsen är det viktigt att komma ihåg att BMW 330e inte finns som kombi. Audibilen i jämförelsen är dock en kombi. Servicekostnaden blir inte lägre för laddhybriden eftersom den har både el- och bensinmotor som ska servas.
Volvo XC90: Laddhybrid mot diesel (modellår 2015)
Dieselbilen vinner. Hur dyr laddhybriden blir att äga beror till stor del på hur mycket du laddar. Om du kör mer på el blir bränslekostnaden mycket lägre. Servicekostnaden blir inte lägre för laddhybriden eftersom den har både el- och bensinmotor som ska servas.
Volkswagen Passat: Laddhybrid mot diesel (modellår 2015)
Dieselbilen vinner. Hur dyr laddhybriden blir att äga beror till stor del på hur mycket du laddar. Om du kör mer på el blir bränslekostnaden mycket lägre. Servicekostnaden blir inte lägre för laddhybriden eftersom den har både el- och bensinmotor som ska servas.