Guide: VW Polo

Guide: VW Polo

Välja bil
Lästid 3 min
Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Publicerad lördag 14 oktober 2017
Guide: VW Polo

I den här artikelserien guidar vi till Sveriges mest sålda begagnade bilar. Listan på de populäraste modellerna kommer från Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Till listan över Sveriges populäraste begagnatbilar hör definitivt VW Polo, som varit en försäljningssuccé ända sedan den debuterade 1975. Förra året (2016) var Polo ensam i småbilsklassen på tio-i-topplistan med sin niondeplats bland mest sålda nya bilmodeller i Sverige.

grafik-volkswagen-polo

VW Polo introducerades 1975 som en lillebror till helt nya VW Golf. I sin första generation var Polo faktiskt en enklare version av Audi 50, ett koncernsyskon som Polo snabbt konkurrerade ut. Polo har växt till sig i storlek stadigt genom åren, och är idag både längre och bredare än vad storebror Golf var från början.

vwpolo gen1
Så här såg VW Polo ut en gång i tiden – närmare bestämt 1975 när den introducerades som ett enklare alternativ till Audi 50 och som lillasyster till VW Golf.

Polo har funnits i fem generationer och vi fokuserar på den generation som kom 2010, och som internt kallas 6R/6C. Den här bilen blev vald till Årets Bil i Europa (2010), och vann även titeln ”World Car of the Year” samma år. Den europeiska juryn betonade särskilt att den upplevda kvaliteten överträffade allt man dittills mött i den här storleksklassen.

Volkswagen-Polo-Sedan-2010

Den här generationen har genererat ett rejält försäljningslyft och har de senaste åren nästan sålt en miljon exemplar runt världen. Det betyder också att Polo är en mycket vanlig på begagnatmarknaden i Sverige. Ägarnas goda erfarenheter gör också att prisbilden för begagnad Polo är relativt hög.

Polo generation fem blev avlöst under hösten 2017 av en helt ny modell med samma namn.

Polo V delar plattform med Seat Ibiza och Audi A1. Bilen var 44 millimeter längre, 32 millimeter bredare, 13 millimeter lägre och nästan 100 kilo lättare än sin föregångare. Lastutrymmet växte med 10 liter till 280 liter (952 liter med nedfällt baksäte).

Polo var från början en halvkombi med stor baklucka och med tre eller fem dörrar. Efter några år kom Polo som vanlig sedan med fyra dörrar under namnet Derby/Polo Classic. Den versionen finns fortfarande kvar, nu under namnet Polo Sedan. Polo har också funnits som kombi fram till 2001.

Motoralternativen i Polo av generation fem sträcker sig från en 1,2-liters bensinmotor (70 hästkrafter) till GTI-versionen med 180 hästkrafter (från 2015: 192 hästkrafter). Vanligast i Sverige är bensinmotorn TSI på 90 hästkrafter som har gott om kraft för de flesta. Volkwagen Polo är en av relativt få småbilar som också finns med dieselmotor, med effekt på mellan 74 och 105 hästkrafter.

2014 fick Polo en ansiktslyftning med smärre exteriöra förändringar, men betydligt större ändringar inne i kupén med ny ratt och tryckkänslig skärm. Viktigare är att Polo sedan dess har höjt säkerheten betydligt, både med aktiva och passiva säkerhetssystem. Polo har antisladdsystem (ESP) som standard, säkerhetsbälten med förspänning och kraftbegränsning. Den finns också med två system som kallas Front Assist och City Emergency Braking, som upptäcker hinder framför bilen och bromsar automatiskt.

Volkswagen-Polo-5door-2014sida

Volkswagen-Polo-5door-2014inne

Volkswagen-Polo-5door-2014bak

Polo-ägarna verkar vara ganska nöjda. Mer än fyra av fem säger att bilen är felfri. Det är inte riktigt lika bra som för snittbilen. Framför allt uppskattar ägarna att det är en ganska billig och smidig bil att äga.

När det gäller felfrihet klarar sig 82 procent av alla Polo som gått mellan 5.000 och 10.000 mil utan väsentliga fel, enligt tyska Dekra. Det är betydligt bättre än medelbilen i fordonsklassen (72 procent).

Om vi tittar på bilar som gått över 10.000 mil är Polo ännu mer överlägsen: 73 procent klarar sig utan väsentliga fel, mot medelbilens 58 procent. Enda punkten som genererar mer än fåtalet anmärkningar är bromsarna och det handlar då om slitna bromsskivor eller belägg. Utöver det handlar anmärkningarna om smärre fel som felaktigt inställda strålkastare.

”Som förväntat hör den nuvarande Polo till de allra bästa i sin fordonsklass”, sammanfattar Dekra.

Ägarna uppskattar Polos ”premiumkänsla”, att bilen känns väldigt tyst och bekväm för storleksklassen. Vid sidan om kvaliteten är dock totalekonomi den enskilda faktor som ägarna uppskattar allra mest.

Siffrorna kommer från tidningen auto motor & sports begagnatdatabas, där bilägarna själva sätter betyg på sin bil och rapporterar om problem. Databasen innehåller totalt över 45.000 svar.

Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Uppdaterad tisdag 14 maj 2019
Publicerad lördag 14 oktober 2017

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil