Hoppa till huvudinnehåll
    • Välja bil

    Lästid 3 min

    Provkörning av Honda e:Ny1

    Photo of Jens Trulsson
    Jens Trulsson

    Publicerad

    Elbilar är ett måste för tillverkarna i dag. Honda har bara haft Honda e i modellprogrammet och den är en nischbil som passar behovet för väldigt få. Suvar är inne och därför har Honda tagit sin HR-V och elkonverterat den till en bil som ska passa vem som helt (anyone, fattar du? e:Ny1).

    Teknik

    Honda har slängt ut allt som var bra med HR-V för att kunna bygga en elbil som ska vara mer praktisk och tilltalande än Honda e. Med ett stort batteri under golvet försvinner den sköna sittställningen i både fram och baksäte. Hybridmotorn har fått ge plats åt en elmotor på 204 hästar (som ärligt talat gör bilen lite övermotoriserad) och under golvet ligger batteriet på 68,8 kWh.

    Komfort

    e:Ny1 är riktigt skön att köra. Fjädringen är lagom mjuk och sväljer ojämnheter fint och är inte alls sådär suvigt struttig som höga bilar brukar vara. Sätena är sköna men ergonomin lider på grund av att batteriet tar så mycket plats under golvet, både bak och fram. Resultatet är att du som förare sitter uppe i taket och i baksätet har du knäna runt öronen.

    Förarmiljö

    Väldesignad och trevlig samtidigt som den är funktionell. Rattknapparna är riktigt fina och sitter på precis rätt plats. Farthållarfunktionaliteten är kanonenkel att använda och fungerar prickfritt. Tyvärr blir sikten lidande för långa personen då stolen kommer alldeles för högt på grund av batteriet.

    Köregenskaper

    Honda kan det här med körglädje och e.Ny1 levererar. Bilen har fin balans och styrkänsla och är riktigt kul att köra även om den känns övermotoriserad. 204 hästar är mer än vad du behöver.

    Infotainment

    Jämfört med Honda HR-V har e.Ny1 fått en helt ny panel med en 15,1-tumsskärm som sköter allt från infotainment till klimatanläggningen. Borta är de fysiska reglagen för klimatanläggningen. Dessbättre är att skärmen är tydlig och intuitiv med enkla funktioner och menyer.

    Bagageutrymme

    Lättstuvat och smart med dubbla golv och ett insynsskydd som sitter fast i bakluckan. Dessutom blir det helt platt när du fäller baksätet. Tyvärr får elbilen inte magic seats (som gör att baksätet kan fällas undan helt och kan rymma skrymmande saker som inte är människor).

    Säkerhet

    Systermodellen HR-V får fyra stjärnor i Euro NCAP vilket inte är idealiskt men det är främst för att den saknar lite mer avancerad säkerhetsutrustning som autobroms vid backning och trötthetsvarnare. e:Ny 1 är välutrustad från basnivå med Honda Sensing som innehåller adaptiv farthållare med separat
    filhållningsassistans, döda vinkel-indikator och varning för korsande trafik.

    Utrustningsnivåer

    Basnivån är Elegance som följs av Advance. Den provkörda bilen är maxutrustad Advance. Skillnaden är att Advance har multivykamera 360 grader, elektrisk baklucka, handsfree, rattvärme, parkeringspilot, premium ljudsystem och panoramaglastak utöver all utrustning som Elegance har.

    Waykes omdöme

    Tyvärr förvinner alla köpargument från vår fina rekommendation av Honda HR-V. Istället är e:Ny1 en för stor kompromiss på grund av elkonverteringen. Den stora prisskillnaden på cirka 170 000 kronor gör att du kan köra mycket bensinbil innan elbilen är aktuell.

    Fakta

    • Batteri: 68,8 kWh brutto
    • Effekt: 150 kW
    • Vridmoment 310 Nm
    • Drivning: Framhjulsdrift
    • Räckvidd: 412 km (enligt Transportstyrelsen)
    • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/78 kW
    • 0–100 km/h: 7,6 sek
    • Toppfart: 160 km/h
    • Förbrukning: 18,2 kWh/100 km, testförbrukning 23,4 kWh
    • Grundpris: 499 900 kronor
    • Rival: Jeep Avenger

    Hitta din nästa bil

    Utforska vårt stora utbud av bilar från kvalitetssäkrade återförsäljare.

    Börja söka
    • Honda E
      Plats:
      Luleå
      Återförsäljare:
      Johanssons Bil
      • I lager

      Honda E

      35.5 kWh Electric Automat Kamera Navi
      Fuel Type:
      El
      Mätarställning:
      9 215 mil
      Model Year:
      2021
      Gearbox Type:
      Automat
      Kontantpris
      139 900 kr
      • Honda e:Ny1
        Plats:
        Rosersberg
        Återförsäljare:
        Wowto
        • I lager

        Honda e:Ny1

        Advance 68.8 kWh /Pano /360 /Navi /Moms
        Fuel Type:
        El
        Mätarställning:
        1 804 mil
        Model Year:
        2023
        Gearbox Type:
        Automat
        Kontantpris
        309 800 kr
        • Honda E
          Plats:
          Malmö
          Återförsäljare:
          Hedin Automotive Ford Malmö
          • I lager

          Honda E

          35.5kWh, Navigation, Panoramatak
          Fuel Type:
          El
          Mätarställning:
          3 200 mil
          Model Year:
          2021
          Gearbox Type:
          Automat
          Kontantpris
          159 900 kr
          • Honda E
            Plats:
            Vetlanda
            Återförsäljare:
            ERBIL AB (Vetlanda)
            • I lager

            Honda E

            Advanced Köp eller privatleasing !
            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            4 895 mil
            Model Year:
            2020
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            189 900 kr
            • Privatleasing2 995 kr/mån
          • Honda e:Ny1
            Plats:
            Strängnäs
            Återförsäljare:
            Riddermark Bil – MEGASTORE
            • I lager

            Honda e:Ny1

            68.8 kWh 204hk Advance Pano 360° Navi Skinn MOMS
            Fuel Type:
            El
            Mätarställning:
            4 990 mil
            Model Year:
            2023
            Gearbox Type:
            Automat
            Kontantpris
            279 900 kr
            • Honda E
              Plats:
              Strängnäs
              Återförsäljare:
              Riddermark Bil – MEGASTORE
              • I lager

              Honda E

              35.5 kWh 154hk Advance Pano 360° CarPlay Rattvärme
              Fuel Type:
              El
              Mätarställning:
              853 mil
              Model Year:
              2023
              Gearbox Type:
              Automat
              Kontantpris
              229 900 kr