Wayke provkörning – Långresa till Amsterdam med Nio ET7
Från Stockholm till Amsterdam är det 144 mil. Med en elbil på motorväg i rimlig hastighet ska du vara glad om du kommer 30 mil i taget. Enkel matematik säger att det blir fem laddstopp på cirka en timme styck. Men tänk om du inte behöver ladda …
Vår resa
Vi lämnade Stockholm med ett fullt batteri och körde söderut mot den första batteristationen på vår väg: Mantorp. Efter 211 körda kilometer gled vi in och fick ett nytt batteri laddat till 94 procent. Nästa batteristation finns i Malmö vilket är 397 kilometer bort. Det betyder att vi måste stanna och stödladda någonstans. Ett stopp vid Brahehus och en upptoppning från 69 till 87 procent fick räcka. Återstår 341 kilometer till batteristationen i Malmö. Med väldigt planerad körning kommer vi hela vägen.
Tyvärr upptäcker vi att stationen är stängd för underhåll så vi siktar på Ionity vid brofästet istället.
41 långa minuter senare har vi 81 procent i batteriet och hoppas kunna nå Hamburg där vi ska övernatta och ladda under natten. Efter nervös ekokörning sista timmen kommer vi fram till hotellet med 5 procent kvar i batteriet och en räckvidd på 29 km. Pust.
Under natten laddar vi till 80 procent. Vi har nämligen endast 267 kilometer till nästa batteribytesstation i Emsbüren. Det känns skönt att slippa snåla med elektronerna på Autobahn och kommer fram med 9 procent kvar i batteriet. Nu är det bara 187 kilometer kvar till Amsterdam. Bara att stå på. Vi kommer fram till Amsterdam med 36 procent kvar i batteriet.
Totalt har vi lagt en timme på att ladda vid två tillfällen och fem minuter på ett batteribyte.. Eftersom ET7 framför allt är konstruerad för att kunna byta batteri har den en traditionell 400V-arkitektur vilket inte ger några hisnande laddhastigheter. 123 kW som mest vid Ionity i Malmö.
Hemresa
Vi lämnar Amsterdam med ett byte och får 91 procent. Nästa byte är i Emsbüren 187 kilometer bort så vi gör det mesta av den fria farten. Med ett nytt batteri tar vi sikte på Hannover. En liten omväg på cirka 10 mil att köra rakt österut istället för att köra nordost mot Puttgarden men vi hoppas ha igen det i tid för batteribytet.
Med en snitthastighet på 117 km/h når vi batteribytesstationen i Hannover efter 1 timme och 50 minuter. Nytt batteri och kursen är riktad norrut. Till Malmö är det 495 kilometer så vi kommer tyvärr behöva ladda någonstans innan Malmö. Eftersom färjorna går med glesare avgångar ju senare det är väljer vi att offra elektroner och batteriprocent för att hinna med en tidigare färja. Det går ju heller inte att ladda medan du väntar på färjan så det är ändå död tid.
Ionity i Bakkebölle strax norr om Rødby får rädda oss när det är paniklite energi kvar i batteriet. Vi laddar så att vi precis klarar oss till Malmö där vi övernattar. Sista etappen mot Stockholm inleds med ett batteribyte. Skönt. Vi tar sikte på Mantorp med en stödladdning vid Gyllene Uttern i Gränna för att fira Mors dag. Det blir ett längre stopp än planerat för det visar sig att batteribytesstationen i Mantorp är stängd för underhåll … Tur att utsikten är magisk. 295 kilometer återstår till Stockholm. De svenska hastighetsreglerna gör att vi inte har några problem att komma fram till slutdestinationen.
Teknik
Nio är den enda elbilstillverkaren i Europa som satsar på batteribyte i en speciell batteristation. Bytet tar cirka fem minuter och sker helt automatiskt. I Sverige finns det för närvarande åtta batteribytesstationer, men fler är planerade. I hela Europa finns det 59 stationer fördelade på Sverige (8), Norge (19), Danmark (1), Tyskland (19), Nederländerna (9) och Belgien (1). Tyvärr är spridningen på dem i Norra Europa ännu lite för gles för att det ska gå att köra och bara byta. Du måste ladda också.
Väljer du att ladda din ET7 är kapaciteten 11 kW AC-laddning och 130 kW DC-laddning (endast 400V). Med ett 100 kW-batteri tar det alltså minst nio timmar att ladda fullt hemma medan en snabbladdningsstolpe ska kunna klara 10–80 procent på cirka 40 minuter. Enligt Transportstyrelsen har provbilen en räckvidd på 580 km och en snittförbrukning på 19 kWh/100 km. Men det är är papperssiffror.
Komfort
ET7 har på pappret all komfort som kan önskas. Soft close-dörrar, luftfjädring, värme, kyla och massage i alla säten utom mittenplatsen bak. Generöst benutrymme och en härligt tyst kupé. Tyvärr upplevs inte luftfjädringen lika lyxig som de tyska konkurrenternas och sätena saknar ergonomi värdig en lyxbil. På långresa blir benen trötta av bristen på lårstöd och långa förare märker speciellt av detta.
Köregenskaper
Fartresurserna är mer än tillräckliga. Effekten är hisnande 480 kW (653 hk) och 850 Nm. Sprinten till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder. Tyvärr dödar den helt oinbjudande ratten och styrkänslan viljan att pressa ET7 i någon vidare dynamisk utsträckning. Men att maxa 200 km/h på Autobahn är helt odramatiskt.
Förarmiljö
Den ser ut som alla andra kinesiska elbilar med Tesla som förlaga. Intetsägande knappar på ratten och allt styrs via skärmen. Tack och lov finns ett litet instrumentkluster framför föraren. En rörlig rund display på instrumentpanelen kallas Nomi och är en assistent som du be om hjälp. Till exempel att justera ratt, backspeglar, fönster eller vad som helst Du får testa dig fram.
Infotainment
Hyfsat lättnavigerat men saknar djup i gränssnittet. Ganska enkel grafik utan att se billigt ut. Däremot kan du varken använda Apple Carplay eller Android Auto. Nio menar att de istället har integrerat alla nödvändiga appar i operativsystemet, som Spotify, Youtube, Tidal och så vidare.
Bagageutrymme
Pyttelitet för en bil på 5,1 meter.363 liter är bara 60 mer än i en Honda Jazz. Det går att få sin ET7 med dragkrok och bilen får dra två ton. Något ska all den där effekten vara bra till.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP, sju krockkuddar (varav en mellan sätena) och en hel uppsjö säkerhetssystem.
Waykes omdöme
Att byta batteri är ett underbart sätt att resa med elbil. Du är inte tvingad till att äta på matställen i närheten av laddstationerna utan kan välja fritt precis som när du kör en fossilbil. Problemet är att det behövs en väldig massa batteribytesstationer för att du ska kunna få den friheten att kunna köra varsomhelst med din Nio. I dagsläget måste du följa vissa rutter för att det ska vara effektivt.
Fakta
- Batteri: 100 kWh brutto
- Effekt: 480 kW, 653 hk
- Vridmoment 850 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 580 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/130 kW
- 0–100 km/h: 3,8 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: 19,0 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 799.000 kronor utan batteri
- Rival: Xpeng G9