Visning av Volkswagen ID.7
Även en så erfaren biltillverkaren som Volkswagen kan gå vilse när de börjar om från början med något helt nytt. ID.3 var starten på en ny era och Volkswagen gick all in i satsningen. Uppenbarligen har det gått bra, försäljningsmässigt i alla fall. För användarna har haft lite invändningar mot viss lösningar. Men nu har VW ”lyssnat på kritiken” och gjort om och rätt. Tänk att det skulle ta tre år att få bakgrundsbelysta kontroller för temperatur och volym.
Teknik
ID.7 baseras precis som VW:s övriga elbilar på MEB-plattformen. Den relativt låga karossen ska vara särskilt aerodynamisk med bara 0,23 Cd. Detta är deras längsta bil hittills och mäter nästan fem meter. Ett nytt batteri (86 kWh netto) och ny elmotor (210 kW/550Nm) introduceras med ID.7 samt en mängd assistanssystem som ska förenkla körupplevelsen. Laddkapaciteten anges till 170 kW för 77 kWh- batteriet medan 86 kWh-batteriet ska klara upp till 200 kW. Upp till 700 kilometers räckvidd ska vara möjligt med det stora batteriet.
Komfort
För första gången i VW:s elbilar går det nu att få ventilerade säten fram. Stolarna är framtagna i samarbete med den tyska organisationen för mer hälsosamma ryggar och är riktigt sköna. Luftfjädring finns inte, men däremot adaptiva dämpare (DCC) som gör färden mer behaglig. Utrymmena är slösande men vi noterade en låg sittdyna i baksätet i förhållande till golvet.
Förarmiljö
Du känner igen dig (det är ju en Volkswagen) men en del förändringar. ID.7 förlitar sig mycket på förhöjd verklighet, så kallad AR, och VW har därför valt att göra själva kombiinstrumentet framför föraren så att det endast innehåller det som krävs för att bilen ska klara lagkraven. Resten projiceras i rutan framför föraren i olika nivåer beroende på vilken typ av information det är.
Köregenskaper
Det får vi återkomma till när vi faktiskt har kört bilen.
Infotainment
Mittenskärmen har växt till 15 tum och har förbättrad processorkraft och menyer. Även röststyrningen ska vara förbättrad så att den förstår mindre specifika kommandon som ”jag fryser om händerna” till att sätta igång rattvärma samt att rikta varmluft mot händerna.
Bagageutrymme
ID.7 har en halvkombilucka där hela glaspartiet följer med upp för enkel i- och urlastning. Bagageutrymmet rymmer 530 liter med alla stolar i uppfällda lägen. Baksätet går fälla i 40/60-format och det finns en genomlastningslucka.
Säkerhet
Ej krocktestad ännu men räkna med att allting finns för att göra ID.7 till en av de säkraste bilarna.
Utrustningsnivåer
Pro och Pro S är de som kommunicerats men vi får återkomma när Volkswagen har presenterat den produktionsklara bilen.
Waykes omdöme
ID.7 är bilen som vi väntat på. En slimmad kaross med stora utrymmen som kan komma riktigt långt på en laddning. När kombin väl kommer har VW en teoretisk storsäljare i sortimentet.
Fakta
- Batteri: 92 kWh brutto, 86 kWh netto
- Effekt: 286 kW
- Vridmoment 550 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: Upp till 700 km
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/200 kW
- 0–100 km/h: cirka 7,0 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: I.u.
- Grundpris: I.u.
- Rival: Hyundai Ioniq 6