Först kom volymbilarna för att få lite klirr i kassan. Nu börjar tillverkarna bygga så kallade slipstreamers. Bilar som glider lätt genom luften och kan komma långt på en laddning. Inte direkt de kombi- och suv- älskande svenskarnas favoritfordon. Men vill du köra elbil och komma långt är det lågt luftmotstånd som gäller.
Hyundai har fått mycket uppmärksamhet för sitt nya designspråk och sina snygga konceptbilar. Tekniknivån i bilarna är hög och de är en av två tillverkare som för närvarande erbjuder en bränslecellsbil (Hyundai Nexo).
Nya Ioniq 6 är vad Hyundai kallar en electrified streamliner. Luftmotståndet är lågt, endast 0,21 Cd och det finns bara fyra andra bilar i samma liga: Mercedes EQS, Tesla Model S, Lucid Air och Nio ET7. Alla utom Ioniq 6 kostar över miljonen. Återigen bjuder Hyundai på teknik som annars är oåtkomlig för
rimliga pengar. För första gången kan Hyundai också erbjuda digitala matris strålkastare som kan köra helljus utan att blända andra trafikanter.
Utrymmena i kupén är likvärdiga med Ioniq 5 förutom takhöjden i baksätet och bagageutrymmet (401 liter). Däremot är designen i interiören snäppet vassare i 6:an. Instrumenteringen har fått ett lyft med snygga dörrsidor som är helt rena från knappar, interiörbelysning som går att ställa i 64 olika färger.
Mittkonsolen är fast och är mycket användarvänlig.
Ratten har tappat H:et men fått fyra små led-lampor istället (••••, vilket är Morse-kod för H). De ändrar färg. Allt från körlägen till röstassistent. Mest en kul grej. Kamerabackspeglar ger en överlägsen mörkersyn men problemet med dem är att det är svårt med avståndsbedömningen. Du får göra en avvägning. Eftersom bilen kan parkera själv kanske kameraspeglar är rätt val för dig.
Dragvikten är på 1 500 kilo vilket möjliggör bra vardagsegenskaper. Precis som tidigare erbjuder Ioniq 6 800V arkitektur som gör att bilen kan snabbladdas i ett huj. Upp till 233 kW. AC-laddning är på 11 kW. Svenska priser är ännu inte klara men i Tyskland kostar en Ioniq 5 och 6 exakt lika mycket i grundpris (43.900 euro).
FAKTA Hyundai Ioniq 6
- Motor: Permanentmagnet synkron elmotor
- Effekt: 228 hk
- Vridmoment: 350 Nm
- Batteri: Vätskekylt litiumjonpolymerbatteri på 77,4 kWh (netto)
- Max laddeffekt: 233 kW
- Räckvidd: 614 km (väntar på slutgiltigt godkännande)
- Drivning: Bakhjulsdrift
- 0-100 km/h 7,4 sek
- Toppfart: 185 km/h
- Förbrukning: 13,9 kWh/100 km
- Pris: Ej klart
- Rival: Mercedes EQE