Uppdatering av VW ID.4 Pro
Volkswagen har uppdaterat sin storsäljare ID.4 med ny teknik för att hänga med tiden. Nya ID.4 får inte bara med power, den får även större batteri och förvärmning av nämnda batteri. Samt ett nytt infotainmentsystem. Räcker det för att hålla sig relevant?
Teknik
Volkswagen ID.4 har alltid haft ett riktigt bra utgångsläge som produkt men inte kunnat leverera på alla tekniska punkter. Nu har Volkswagen gett det en uppdatering på de viktigaste punkterna.
Här listar vi det som är nytt. Motorn på bakaxeln heter APP550 och är helt nyutvecklad av Volkswagen för att vara mer effektiv samtidigt som den ger mer effekt. Faktiskt hela 60 kW eller 82 hk (210 kW/286 hk mot 150 kW/204 hk i tidigare versionen). Även vridmomentet har ökats på dramatiskt från 310 Nm till 545 Nm.
Fyrhjulsdrivna ID.4 Pro 4Motion har en systemeffekt på 286 hk eller 210 kW – en ökning med 21 hk eller 15 kW. Fyrhjulsdrivna toppversionerna ID.4 GTX 4Motion levererar en systemeffekt på 340 hk eller 250 kW, vilket motsvarar en ökning med 41 hk eller 30 kW. Accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på endast 5,4 sekunder.
ID.4 GTX är precis som tidigare elektroniskt begränsad till en topphastighet på 180 km/h. För att matcha GTX-modellerna har nu även Pro-versionernas topphastighet höjts till 180 km/h (tidigare 160 km/h).
Samtidigt lanserar Volkswagen en ny instegsmodell för ID.4 kallad Pure. ID.4 Pure har en topphastighet på 160 km/h och en motoreffekt på 170 hk (125 kW). Batterikapaciteten är 52 kWh (netto) och den har en räckvidd på upp till 361 km.
Alla ID.4-versioner med det nya 77 kWh-batteriet har nu längre räckvidd. Två exempel: Nya ID.4 Pro kan köra upp till 543 kilometer (WLTP, blandad körning) på en laddning, vilket är cirka 15 kilometer längre
än föregångaren.
ID.4-versionerna med bakhjulsdrift laddar med den välbekanta hastigheten 135 kW. För de fyrhjulsdrivna versionerna har DC-laddningseffekten ökats från 135 till 175 kW. Med den maximala laddningseffekten klarar dessa ID.-versioner att ladda tillräckligt med energi på cirka 10 minuter för att komma ytterligare cirka 178 kilometer.
Den nya laddnings- och värmehanteringen för alla ID.4-versioner ser till att batteriet förvärms under körning innan nästa DC-laddningsstopp.
Komfort
ID.4 är en riktigt skön bil att köra. Sätena har god ergonomi både fram och bak samt bilen går att få med adaptiva dämpare (numera i Sportpaketet för 16 000 kronor).
Det saknas dock fortfarande rumpvärme i baksätet. Något som tydligen ska finnas på de amerikanska versionerna.
Förarmiljö
Volkswagens lösning med förarinstrumentet på rattstången (kopierad från BMW i3) gör att föraren alltid har god översikt över instrumenten oavsett rattposition. Nu har Volkswagen tagit bort och separerat körlägesväljaren från höljet till förarinstrumentet (Digital Cockpit) och konstruerat den som en rattstångsomkopplare – precis som i ID.7. På så sätt skapas plats för den större infotainmentdisplayen.
Multifunktionsratten med ny manövreringslogik är också ny med nya touchknappar och ny layout. Volymkontrollen sitter nu tacksamt på vänster ratteker.
Köregenskaper
ID.4 är kul at köra. Ännu roligare nu med den nya APP550-motorn på bakaxel. Med ett nytt ESP-sportläge går det att göra fina bredställ med sin bakhjulsdrivna ID.4 och har du en 4Motion kan du öva rallyställ i kurvorna.
Väncirkeln är en annan paradgren där ID.4 briljerar. Framför allt den bakhjulsdrivna varianten där framhjulen vrids så mycket att det känns som att ID.4 snurrar runt sin egen axel. 10,3 meter i vändcirkel är svårslaget för en bil som är 4,6 meter lång. Med det adaptiva chassit (tillval, 16 000 kronor) får du fina köregenskaper för varje situation.
Infotainment
Volkswagen har förbättrat förarmiljön i ID.4 och ID.5 med fokus på intuitiv användning. Båda modellerna har fått en helt ny mjukvara och ett nytt infotainmentsystem av senaste generationen med en skärmdiagonal som har ökats till 32,8 cm (12,9 tum).
Infotainmentsystemet har en helt ny menystruktur, medan Digital Cockpit (digitala instrument som standard) och tillvalet head up-display med förstärkt verklighet (augmented reality) har förbättrats med uppgraderade vyer. Touchreglagen för klimatanläggningen och volymkontrollen är nu belysta.
Bagageutrymme
Det ryms 543 liter med alla säten på plats och under insynsskyddet. Baksätet kan fällas i 40/60-konfiguration men det finns en skidlucka för genomlastning. Totalt kan ID.4 svälja 1 575 liter.
Bagagerumsgolvet är dubbelt på klassiskt VW-manér och under det undre golvet finns en balja för laddsladdar (eller vad du nu kan tänkas vilja förvara där). Någon frunk finns inte.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP med genomgående höga betyg för ombordvarande samt för assistanssystemen.
Även i basutförande kommer ID.4 med Front Assist med varning och broms för fordon, fotgängare och cyklister, bromsassistans vid vänstersväng, adaptiv farthållare och filhållning, samt autobroms och Matrix-strålkastare. I något av tillvalspaketen går det att utöka med fler funktioner.
Utrustningsnivåer
Nytt är att ID.4 nu går att beställa i utförandet Pure som innebär ett mindre batteri på 52 kWh och en effektsvagare motor på 170 hk eller 125 kW.
Därefter finns ID.4 Pro Edition, Pro Edition 4Motion och GTX 4Motion Edition.
Waykes omdöme
VW ID.4 har nu ett komplett erbjudande som elbil med sina nya uppgraderade funktioner. En körglad och praktisk bil med fina funktioner och en manöverförmåga som heter duga.
Fakta VW ID.4 Pro
- Batteri: 82 kWh brutto, 77 kWh netto
- Effekt: 210 kW/286 hk
- Vridmoment: 545 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 511 km (enligt WLTP)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/135 kW
- 0–100 km/h: 6,7 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 17.3 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 558 500 kronor
- Rival: Tesla Model Y