Testlagets favoriter – här är bästa stora suvarna just nu
Suvarna blir bara populärare och populärare. De verkar nästan flyga ur bilhallarna. Att köpa en högbyggd terrängbil var otänkbart för 30 år sedan, men dagens suvar känns precis som en vanlig personbil att köra och lockar framför allt med en hög sittposition med bra överblick i trafiken – något som uppskattas av många.
Men vilken suv är bäst i de större storleksklasserna? Det beror helt på vilka behov du har, vad du är ute efter och hur mycket du är villig att betala. Men det finns några suv-modeller som snabbt blev favoriter för testlaget på bilmagasinet auto motor & sport.
Tidningen testar hundratals bilar varje år och tittar bland annat på komfort, utrymmen, säkerhet, körglädje och ekonomi. Bilarna testkörs i en vecka på många olika typer av vägar. Testlaget betygsätter till exempel fjädringen, bränsleförbrukningen och bullernivån, och testerna på väg kompletteras av bland annat servicepriser och värdeminskning.
Resultatet är ett antal modeller som sticker ut – de är helt enkelt mycket bättre än sina konkurrenter. Men det finns också några modeller som inte vinner något test, men som ändå charmar på andra sätt. Vissa köper bil på fakta, andra på känsla, och här nedan finns något för alla.
Testvinnarna
Audi Q5: Lyssna på dörrtjoffet eller ta en titt på den väldigt välbyggda inredningen så börjar du förstå varför Audi Q5 vinner tester. Det här är en välbyggd suv i bra format med klassens mjukaste dieselmotor. På dåliga och potthålslagade svenska landsvägar tacklar luftjädringen sin uppgift bättre än någon annan, men det tillvalet kostar också en extra slant. Slå till om du har råd - Audi Q5 på Wayke
Audi Q7: En välkonstruerad sjusitsare som är en testvinnare både med dieselmotor, som laddhybrid och i prestandaversionen SQ7. Genomgående höga betyg, till exempel rörande vitt skilda ämnen som utrymmen och körglädje. Superhög komfort. Kritiserad för ett något karaktärslöst yttre, men det kan du kanske leva med?- Audi Q7 på Wayke
BMW X3: Senaste generationen BMW X3 är i toppform och får beröm av testlaget för sitt kompetenta och underhållande chassi som lyckas göra bilen både rolig och bekväm. BMW X3 är välbyggd och bekväm. De flesta köpare kommer välja den fyrhjulsdrivna varianten med den snåla dieselmotorn – ett bra val. - BMW X3 på Wayke
Skoda Kodiaq: Väldigt rymlig, väldigt bra. Skoda Kodiaq kanske inte är klassens roligaste val men den ger otroligt mycket bil för pengarna. Den här suven är genompraktisk, flexibel, smart och bekväm. Vi gillar framför allt att går att få en extra stolsrad för under 6 000 kronor – prisvärt! - Skoda Kodiaq på Wayke
Volkswagen Tiguan: Det här är en suv som håller hög och jämn nivå i det mesta, både i "kompaktversionen" och den lite större modellen Tiguan Allspace. Vi gillar köregenskaperna, de mjuka motorerna och växellådorna, utrymmena och kvalitetskänslan. Komforten hade kunnat vara några snäpp högre men då hade också prislappen sprungit iväg. Ett bra val! - Volkswagen Tiguan på Wayke
Alrik Söderlinds val:
Volvo XC60 T8: Om uppdraget är att kunna transportera fem personer på semester, storhandla, åka till tippen, fixa pendlingen – med både stil och lust – spänner jag bågen rejält och slår till på Volvos laddhybridsuv. Barn vill sitta högt och föräldrar vill känna sig säkra. Alltså måste det bli en suv. Väldigt mycket vill ha-känsla. Modern, snygg, säker och hyfsat rymlig. Ingen blir besviken. Pris över 700 000 med lite utrustning. Bilen som hela familjen kommer att älska. En av detaljerna vi gillar mest är hur bensinmotorn och elmotorn kompletterar varandra utan ryck – det gör att den kör ifrån konkurrenten Mercedes GLC. - Volvo XC60 på Wayke
Alrik Söderlind är chefredaktör på auto motor & sport.
John Erikssons val:
Range Rover Sport SDV6: Det här är egentligen ett fullständigt irrationellt val, men det finns nog ingen annan "familjebil" som levererar lika mycket mysig må bra-känsla som Range Rover Sport. Den är varken rymligast, bekvämast eller mest flexibel, men klarar en familjs vardagsbestyr helt okej. Framför allt är den pampig, ombonad och extremt trivsam att köra och att färdas i. Den ger mig en svårförklarlig varm, härlig känsla i kroppen, vilket är trevligt när det regnar, ungarna skriker och händerna är fulla av matkassar. Vill du åka ståndsmässigt med precis helt rätt känsla är karismatiska Range Rover Sport rätt val. - Range Rover Sport på Wayke
John Eriksson är testredaktör på auto motor & sport.
John Argelanders val:
Audi Q7 e-tron: En stor, rymlig och genomkompetent suv som dessutom är testvinnare i auto motor & sport. Kommer man förbi den saftiga prislappen finns inga egentliga svagheter att tala om. Det här är en laddhybrid som går att ladda i ett uttag och som fixar fem mil på eldrift – inte bara i testlabbet, utan även i verkligheten. Bilen känns skottsäker ända ut i hjulmuttrarna. - Audi Q7 e-tron på Wayke
Alfa Romeo Stelvio: Stick ut betydligt mer i alternativet från Italien som är riktigt piggt att köra. Styrningen är nog detaljen som sticker ut allra mest i den här fantastiskt körglada nykomlingen. Köregenskaperna är på en nivå som vi inte är vana vid i en stor suv. - Alfa Romeo Stelvio på Wayke
John Argelander är redaktionschef på auto motor & sport.