Så funkar bagageutrymmet: Detta ska du se upp med!
Svenska bilköpare älskar rymliga familjebilar – det är en sak som är säker. Kombibilarna har länge varit svenskarnas favoriter i bilhallarna, men de har fått konkurrens av suvarna de senaste åren.
Oavsett vilken biltyp du tittar på finns det vissa saker som är bra att veta när det gäller bagageutrymmet.
Bagagevolym är inte allt
Bagageutrymmet mäts i liter enligt en särskild mätnorm. Oftast handlar det om mätnormen VDA.
För att mäta hur mycket bagageutrymmet sväljer används träbitar som mäter 200 x 50 x 100 millimeter – alltså en miljon kubikmillimeter, eller en liter. (Oftast görs detta i en dator och inte i verkligheten.)
Det här är ett bra sätt att mäta volym eftersom konstigt utformade bagageutrymmen, med underliga vinklar och kanske också stora hjulhus som inkräktar på utrymmet, straffar sig.
Det finns också en amerikansk standard som heter SAE. Den använder mindre klossar och siffran kan därför bli högre.
Vissa mätnormer tillåter att bagageutrymmet mäts hela vägen upp till taket medan andra bara tar hänsyn till området upp till fönsterlinjen eller toppen av baksätets stolsrygg.
Det är alltså en bra idé att först ta reda på vilken mätnorm som används.
Men viktigast av allt är att faktiskt inte lita blint bara på siffran. Den säger inte så mycket om hur rymlig bilen är i verkligheten.
Volvo V70 är ett bra exempel. Den framstår som trängre än Mercedes E-klass eftersom den inte sväljer lika många liter, men V70 har två fördelar som inte märks på den siffran: den har ett väldigt brett bagageutrymme (113 centimeter) och när du fäller baksätet blir vinkeln bara två grader, mot tio grader i Mercedes.
Det innebär att du skulle kunna få in barnvagnen på tvären och spara väldigt mycket plats i Volvon, samtidigt som det blir enklare att lasta långa föremål när lastytan blir nästan helt plan. E-klass kan istället skryta med högre lasthöjd.
Plant är skönt!
Vi var inne på fällningen av baksätet här ovan – och det är en viktig detalj. Många biltillverkare skryter om hur lastytan blir plan när du fäller baksätet, men det är förbluffande ofta inte sant.
Om bagageutrymmet blir helt plant blir det mycket lättare att lasta långa föremål, och det utnyttjar ju också utrymmet bättre eftersom det inte uppstår något onödigt tomrum under fällningsvinkeln.
Utrymmet undertill
Många bilar har ett extra, litet bagageutrymme under lastgolvet. Det är inte alltid så stort men är väldigt bra att utnyttja för att få bort mindre prylar som inte behövs så ofta.
Tänk bara på att inte lägga första hjälpen-kitet eller reflexvästen där. Om du råkar ut för en olycka vill du inte behöva lasta ur hela semesterpackningen för att komma åt dem!
Smarta finesser
Vissa bilar lockar med smarta detaljer som gör lastningen lite lättare.
- Elektrisk baklucka som öppnas och stängs automatiskt kan vara smidigt, men de är inte alltid så snabba. Om du kollar på en begagnad bil, se till att funktionen fungerar som den ska.
- Vissa bilar har också en funktion som gör att du kan "vifta" med foten under bilen för att öppna och stänga luckan. Det ser lite roligt ut men kan vara smidigt om du har händerna fulla av kassar och väskor.
- I vissa bilar kan du enkelt fälla baksätet med bara ett knapptryck i bakluckan.
- Lastöglor och krokar finns i alla större bilar. Vissa märken har dock högre kvalitet än andra. Krokarna ska kännas stadiga och säkra.
- Smarta fack med nät är bra att lägga undan småprylar i.
- Ficklampa i bakluckan är en kul detalj som några få bilar kan skryta med. Inte jättenödvändigt när de flesta ändå har en ficklampa i mobilen idag.
- Lastskenor och avdelare är något som fler bilägare borde utnyttja. Utrymmet i en kombibil är enormt och det är bra att dela av det för att lasten inte ska kastas omkring.
- Lastgolvet brukar sällan vara särskilt ömt och känsligt för last, men det kan ändå vara en bra idé att investera i en gummimatta om du lastar mycket och ofta. Det sparar på bilens tyg. En originalmatta har bättre passform än en eftermarknadsmatta.
- Låg lasttröskel är mycket värt. Då behöver du inte lyfta så högt när prylarna ska in i bagaget. Suvar är högre än kombibilar och har därför högre lasttröskel.
- Om du har en kombi eller suv är det bra att investera i ett stadigt och säkert lastnät mellan bagageutrymmet och baksätet. Du vill inte att lasten far framåt i bilen som projektiler om du måste bromsa eller råkar ut för en olycka. En liten matkasse väger många gånger mer om du tvingas panikbromsa.
Sammanfattning
- Hur stort lastutrymmet är mäts i liter, men den siffran säger inte så mycket. Det är viktigare att se i verkligheten hur stort bagageutrymmet faktiskt är.
- Om du brukar lasta en barnvagn, ta gärna med dig den när du tittar på en bil för att se hur den passar.
- En suv har högre lasttröskel än en kombi.
Så har vi mätt
Bagagevolym: Så här många liter rymmer bagageutrymmet. Siffran mäts enligt den så kallade VDA-normen.
Lastbredd (A): Hur brett är utrymmet? Den här siffran visar lastutrymmets bredd precis vid öppningen och en bit in, i centimeter.
Lasthöjd (B): Så här hög är lastöppningen i centimeter.
Lastlängd (C): Så här långt är lastutrymmet, fram till baksätet och hela vägen fram till framsätet (med nedfällt baksäte), i centimeter. För bilar med en fällbar tredje stolsrad har vi också angett ett tredje mått. Då visar siffran alltså avståndet mellan bagageöppningen och första, andra och tredje stolsraden.
Fällningsvinkel: Så här stor är vinkeln i grader när baksätet är nedfällt.