Hitta din här.
__Volvo V90 är en bil som tillsammans med nya V60 ska ersätta och agera tronföljare till den svenska folkbilen V70. V90 är visserligen tänkt att konkurrera i ett mer lyxigt segment som innefattar bland annat BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Audi A6. Så frågan är om tillverkarens ambitiösa strävan har medfört att man inte längre kan benämna den som folkbil. __
Förarmiljön skiljer sig mycket ifrån upplevelsen i V70, vilket är behövligt om man ska vara konkurrenskraftig i den aktuella klassen. Det finns en känsla av svensk design som enklast beskrivs med orden avskalat och stilrent. Infotainmentsystemet kommer som standard med en 12,3 tums display och har inte bara ett snyggt gränssnitt utan är även funktionellt och intuitivt. Något fler analoga knappar hade varit att föredra för att underlätta förarens användning under färd.
Ute på vägen i V90 är det komfort som är i fokus. Det är ett väldigt avslappnade intryck som bilen ger. Styrningen är inte vidare direkt och bilen upplevs något stor framförallt i stadsmiljö. Storleken medför dock en behaglig känsla vid motorvägshastighet samt komfort för förare/passagerare. Baksätet erbjuder en väldigt trivsam vistelse. Bagageutrymmet är inte klassvinnande men tillräckligt stort för dem flesta situationerna. Det som dock är synd är det tvådelade baksätet som får vintersportentusiaster att nöja sig med skidluckan alternativt se sig montera en takbox.
Sammanfattningsvis är det imponerande hur Volvo lyckats kombinera sitt genuina kombi-arv med en ny nivå av lyx och komfort. Sedan att den nya aspirationen gått hand i hand med en ny prisnivå är förståeligt. Om en bil av den här sorten fortfarande kan kallas folkbil är svårt att avgöra. Det som enkelt går att fastställa är faktumet att den mångsidiga kombin levererar så pass mycket att folk kommer vilja parkera den på sin uppfart. Inte behov av så mycket bagageutrymme? Då finns även sedan-versionen S90 att tillgå.
Volvo V90
- Motor: 4-cyl 2.0l diesel
- Växellåda: 8-stegad automat.
- Hästkrafter: 190 hk.
- Drivhjul: Framhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 8,5 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 4,8 l/100 km
- Pris från: 339 900 sek
- Rival: Mercedes-Benz E-klass från 444 900 kr