Provkörning Volvo V60 Recharge T6
Det är inte enkelt att bygga en mellanklasskombi som ska fungera både praktiskt och estetiskt men Volvo har tamejtusan lyckats riktigt bra. Volvo V60 har god anledningar att vara en av Sveriges mest populära bilar.
Teknik
Det sitter en tvåliters fyrcylindrig bensinmotor som är överladdad med både en turbo och en kompressor. På bakaxeln sitter en elmotor som ger hela 146 hästar. Mittemellan sitter batteripaketet i kardantunneln. En smart paketering som ger fina utrymmen i bilen.
Volvo har också nästan dubblat laddkapaciteten från 3,6 kW till 6,4 kW. En välkommen förändring för de som värdesätter att kunna köra mycket på el.
Komfort
Volvos stolar är några av marknadens absolut bästa. Dels är det ergonomin som ger bra stöd men också själva stolsinställningarna där du kan lyfta upp framdelen av framstolarna så att även långa personer kan få bra lårstöd. Detta gör att stolen ”tiltas” lite bakåt vilket leder till att du kan sitta närmare ratten utan att behöva krångla med fotutrymmet.
Baksätet har god komfort med en fin dyna och bra lutning på ryggstödet. Det finns gott om plats för benen även för långa personer. Men är du över 185 cm börjar det bli trångt i huvudhöjd bak.
Fjädringskomforten i V60 är riktigt trevlig trots att Volvo inte erbjuder varesig luftfjädring eller adaptiv dämpning.
Förarmiljö
Man måste beundra Volvo för att ha så mycket förtroende för sin interiör att de kör samma nästan rakt av i alla modeller. Och det funkar strålande. Förarmiljön är trygg och stabil utan att vara påträngande. Den med klassiska mått avskalade interiören bjuder på ett lugn utan att vara svårnavigerad eller pretentiös.
Rattknapparna är enkla och intuitiva. Den enda missen är väl egentligen att det inte går att använda färddatorn när du pratar i telefon eftersom knappen som du lägger på luren med också används för att aktivera färddatorn …
Köregenskaper
V60 är en trygg färdkamrat med lite bananas fartegenskaper. Detta är då den ”långsammare” av de två laddhybriderna: 399 hk är väldigt mycket i en mellanklasskombi. Väljer du T8 får du hela 455 hk att bekymra ditt försäkringsbolag med (hög effekt ökar på försäkringspremien så bilen blir dyrare att försäkra).
Infotainment
Sensus no more, sedan V60 fick sin uppgradering är det Googles system vilket gör att röststyrningen nu faktiskt funkar. I övrigt är skärmen så liten att det blir väldigt pilligt att försöka pricka de små ikonerna under färd. Lite förvånande att det inte sitter en kraftigare processor i för det händer att systemet laggar och beter sig.
Tidigare satt körlägesvredet bakom startvredet. Den funktionen har nu tyvärr flyttat in i infotainmentsystemet och är inte helt smidig att komma åt.
Bagageutrymme
En lastvolym på 519 under insynsskydd är riktigt bra men det som sätter pricken över i:et är alla olika lasthållarmojänger som Volvo har petat in. Vad sägs om den där luckan som fälls upp ur bagagerumsgolvet och kan hålla påsar på plats. Eller smarta krokar och rejäla lastöglor. Visserligen är
baksätet bara fällbart i 60/40-konfiguration men där finns en genomlastningslucka. Dragvikt är hela 2 000 kilo men dragkrok kostar extra (11 900 kr).
Säkerhet
Volvo är synonymt med säkerhet och bygger några av världens säkraste bilar. V60 får självklart full pott i Euro NCAP med fem stjärnor och uppvisar ett av de högsta resultaten någonsin för säkerhet för de ombordvarande. Plus också för att Volvo har bältesöglor i framstolsinfästningarna för bakåtvänd barnstol i baksätet som inte har isofix. Sådana bältesöglor sitter även i passagerarfotbrunnen fram.
Utrustningsnivåer
Volvo kör numera på utrustningsnivåerna Plus och Ultra där det skiljer 49 000 kronor i pris. Skillnaderna dem emellan är att på Ultra får du 19-tumsfälgar, panoramatak, head up-display, 360-kamera och parkeringshjälp runtom, lite lyxigare interiörpanel, luftrenare och Harman Kardon-ljud. Det mesta är villhöver förutom head up-display som är ganska praktiskt. En sådan kan du köpa extra för 10 900 kronor. Och det är ju faktiskt Bower & Wilkins-ljudet du vill åt för 39 900. Välj en Plus med de tillvalen istället för en Ultra.
Waykes omdöme
Volvo V60 är en kanonbil som ser kanon ut. Skarpast linjer i hela Volvofamiljen förpackat i ett praktiskt nätt format där hela familjen får plats. Räckvidden på el är inte längst i klassen men tillräcklig. Smart att
lägga batterierna i kardantunneln.
Fakta Volvo V60 T6
- Motor: R4, bensin, turbo + kompressor
- Effekt: 187 kW/253 hk vid 5 500 r/min
- Batteri: 18,8 kWh brutto, 14,9 kWh netto
- Elmotor: Synkronmotor med permanentmagnet
- Effekt: 107 kW/146 hk
- Vridmoment: 309 + 350 Nm
- Drivning: Allhjulsdrift
- Räckvidd: 86 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 6,4 kW/– kW
- 0–100 km/h: 5,4 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 17,8 kWh/100 km/6,6 l/100 km
- Grundpris: 635 000 kronor
- Rival: Mercedes C 300 e Kombi