Hitta din här.
*Rättelse och förtydligande:
Kritiken mot Apple CarPlay gäller att bilen inte erbjuder det som standardutrustning - utan är ett tillval. Den provkörda bilen är alltså kompatibel med Apple CarPlay.
Infotainmentskärmen är inte 12,3 tum utan det är den digitala mätardisplayen som har det måttet. Infotainmentskärmen är på 9-tum.
Cross Country innebär inte alltid fyrhjulsdrift utan att möjligheten ges, samt förra generationen erbjöds även den enbart med framhjulsdrift. *
__Efter stor uppmärksamhet och framgång med nya V60 och S60 var det bara en tidsfråga innan den lite mer skogsmulliga Cross Country-versionen skulle göra samma resa. Vilket inte är så konstigt eftersom bilen bortsett från den yttre plasten i stort sätt är en vanlig V60 med högre markfrigång, fyrhjulsdrift och mjukare chassisättning. Vilket spontant låter som ett recept för att skapa den optimala Volvon för svenska marknaden. __
Förarmiljön skiljer sig i princip ingenting ifrån V60, vilket är en bra sak. Den är extremt genomtänkt och håller jämn nivå med motsvarande bilar från Audi, BMW och Mercedes. Men det finns en känsla av svensk design som enklast beskrivs med orden avskalat och stilrent. Infotainmentsystemet kommer som standard med en 12,3 tums display och har inte bara ett snyggt gränssnitt utan är lätt att använda och har bra funktionalitet. Något fler analoga kortkommandon hade varit att föredra för att underlätta snabb användning under färd. Dock ska tillverkaren ha lite kritik för att t.ex. kompabilitet med mobiltelefon inte ingår i standardutrustningen.
Ute på vägen märks det att V60 CC är aningen mjukare än sitt lite mer urbana syskon. Även om den ökade höjden går att notera, bidrar den inte till någon upplevd svajighet. Likt andra moderna Volvo-bilar har styrningen en något elektrisk känsla snarare än mekanisk. Det i kombination med mjukheten får bilen att primärt förmedla komfortabel upplevelse och en utomordentlig sådan. Något som även gäller före bakre passagerare, så länge man inte har långa ben och hamnar i mittensätet.
Sammanfattningsvis finns det väldigt lite att anmärka på V60 CC i negativ bemärkelse. Om det skulle vara något är det den relativt höga prislappen, även om tillverkaren har gjort ett imponerande jobb med att matcha kvalitén till priset. V60 CC är en utmärkt bil och om det råder det inget tvivel om. Kanske till och med den bästa Volvon på väldigt länge. Frågan som ska ställas är snarare vad man som köpare föredrar. Sportighet? Då lär inte det vara bilen för dig. Men om det är snygg design, komfort och bra framkomlighet kan det vara svårt att hitta ett bättre alternativ i segmentet.
Volvo V60 CC
- Motor: 4-cyl 2.0l diesel
- Växellåda: 8-stegad automat.
- Hästkrafter: 190 hk.
- Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 8,2 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 0,68 l/10 km
- Pris från: 381 900 sek
- Rival: Audi A4 Allroad från 490 500 kr