Provkörning Volvo EX30

Provkörning Volvo EX30

Välja bil
Lästid 5 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 23 februari 2024

Volvo EX30 är en riktig liten krutdurk. Denna Volvos minsta bil någonsin (Volvo/Daf 66 undantagen) har mer effekt än du någonsin behöver men bjuder samtidigt på charm och finesser. Hårdvaran är det inget fel på, nu väntar vi bara på att mjukvaran kan göra Volvo EX30 nästintill perfekt.

Teknik

Detta är Volvos första renodlade elbil byggd på en plattform som inte ska husera något annat än elbilar.

För att göra bilen ås tillgänglig som möjligt har Volvo valt att erbjuda EX30 från 429 000 kronor. Men då får du en helt annan bil än den som vi har provkört.

Standardbilen för 429 000 kronor kommer med ett LFP-batteri (litiumjärnfosfat) på 51 kWh. Det ska borga för en räckvidd upp till 344 kilometer. Väljer du istället Extended Range får du ett NMC-batteri
(litium, magnesium, nickel och kobolt) på 69 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 476 kilometer beroende på utrustning.

EX30 är bakhjulsdriven i grunden där elmotorn utvecklar 200 kW, eller 272 hk. Det finns en Twin Motor Performance-modell som har en elmotor på 115 kW/156 hk på framaxeln också. Den ska klara sprinten till 100 km/h på bara 3,6 sekunder. Volvos snabbaste modell någonsin. Galet.

Komfort

Volvo är duktiga på komfort. Stolarna är sköna och körställningen är trevlig, även för lite längre personer

Baksätet lider av det typiska elbilssyndromet att ha ett högt golv och låg dyna. Men framstolarna i sitt lägsta läge är det svårt att få in fötterna under dem. I alla fall om du har 45:or. Takhöjden är det inget fel på och det är inga problem för någon som är 186 cm att sitta bakom sig själv utan att det blir för trångt. Takhöjden är utmärkt.

Chassit är ganska mjukt fjädrat men hårt dämpat. Det betyder att bilen gärna rör på sig över underlaget men dämparna hindrar rörelserna från att bli för stora eller gungiga.

Förarmiljö

Det sitter en ratt framför förarstolen. Det är det enda som du är van vid från andra Volvo-bilar. Annars är allting nytt. För att kunna erbjuda EX30 till ett ”lågt” pris har Volvo skalat bort så mycket som det bara går. Förarinstrumentet har fått stryka på foten till förmån för en allt-i-ett-skärm på mittkonsolen. Däri finns all information ska du behöva. Hur detta ens är lagligt är lite svårt att förstå. Ovanpå rattstången sitter två infraröda kameror som läser av var dina ögon befinner sig. Och eftersom all information finns på skärmen i mitten av bilen blir du inom några sekunder uppmärksammad på att du bör fokusera på vägen framför dig.

Volvo har i EX30 bytt till rattväxel vilket är smart för det frigör massor med utrymme på mittkonsolen. Till exempel att inte ha någon, som i EX30. Istället har du ett mittarmstöd med utfällbara mugghållare/förvaringsfack och ett stort öppet fack undertill.

EX30 är först i världen med att introducera en så kallad soundbar monterad där vindrutan möter det som tidigare kallades för instrumentpanel. Ljudupplevelsen i bilen är strålande trots avsaknad av extra högtalare förutom i bakdörrarnas nederkant.

Köregenskaper

Volvo EX30 är nästan för snabb för sitt eget bästa. 272 hästar på bakhjulen är 100 fler än vad som behövs. Sprinten till 100 km/h går på 5,3 sekunder. Det är faktiskt bananas i en vanlig kompakt-suv från Volvo.

EX30 är lättkörd och har god manöverduglighet. Tack vare bakhjulsdriften och den kompakta storleken är vändcirkeln bara 10,7 meter. Det finns en knapp som kan stänga av ESP men förvänta dig inte att kunna busa med EX30. Elektroniken kliver in snabbt och hindrar utsvävande manövrar. Även på halt underlag.

Vid vår provkörning tyckte vi dels att den elektroniskt styrda gasresponsen var något yxig och att gaspedalen reagerade på minsta millimetertryck vilket gjorde körningen lite ojämn. Även vid rullande till stopp var det svårt att få till ett sömlöst stopp utan att det ryckte till.

Farthållaren hade svårt att skilja på fordon i de olika filerna. Vid ett flertal tillfällen bromsade bilen in för att systemet reagerade på ett fordon i filen intill.

Infotainment

Volvo har utvecklat ett helt nytt infotainmentsystem med Google inbyggt, bland annat kartor och röststyrning. Men annars är det Volvos variant på det som de flesta tillverkare har i dag: en skärm, alla funktioner. Volvo säger att de har gjort det lätt för användarna genom att ha tydliga menyer och
lättåtkomliga undermenyer placerade på ett logiskt sätt.

Systemet är lätt att använda och det går snabb att hitta i menyerna. Vissa grejer är gömda lite för långt in men när du lärt dig vad du letar efter går det fort.

Bagageutrymme

När du öppnar bagageluckan till EX30 hittar du en måttkarta på balken ovanför lastrummets öppning. Där kan du se vad som har vilka mått och vad du kan förvänta dig får plats i bilen när du ska lasta skrymmande gods.
Bagagerumsgolvet är dubbelt med en liten balja i bakkant. Totalt ryms det 318 liter vilket låter mindre än vad det är. Vi fick plats med en barnvagn, en barnstol, en väska av kabinstorlek och en mindre väska.

Dragkrok är tillval och beroende på batteri- och motorkonfiguration får EX30 dra 1 000, 1 400 och 1 600 kilo.

Säkerhet

Säkerhetsorganisationen Euro NCAP har inte krocktestat Volvo EX30 när denna text skrivs men Volvo har alltid byggt några av världens säkraste fordon. Ingenting är annorlunda denna gång.

Så här beskriver Volvo sin säkerhetsteknik i EX30: ”EX30 är också gjord för att vara så säker som man kan förvänta sig att en Volvobil är. Exempelvis finns en särskild säkerhetsfunktion som standard, som förebygger så kallade ”dooring”-olyckor. Funktionen förvarnar dig när du är på väg att öppna dörren rätt på en förbipasserande cyklist, mopedist eller någon
som springer.

Våra säkerhetstekniker visar vidare på hur vi implementerat våra höga säkerhetsstandarder i vår nya, lilla suv. Tekniken innehåller toppmodern bältesteknik och strukturell design i världsklass, som uppfyller våra ambitiösa säkerhetskrav och som finns där för att våra bilar ska vara beredda på verkliga scenarier.”

Utrustningsnivåer

Volvo kör numera på utrustningsnivåerna Core, Plus och Ultra där Core är en så naken och basic bil du kan få. Plus har lite mer lullull och Ultra är nästan fullutrustad.

Waykes omdöme

Volvo EX30 har snudd på gjort det omöjliga: byggt en kanonbil som prickar in alla rätt. Den ser bra ut, är rolig att köra, går att köpa för ett överkomligt pris (för elbilar) och har schysta utrymmen. Full pott!

Fakta Volvo EX30 Ultra Single Motor Extended Range

  • Batteri: 69 kWh brutto, 64 kWh netto
  • Effekt: 200 kW/272 hk
  • Vridmoment: 343 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Räckvidd: 462 km (enligt WLTP)
  • Max laddeffekt AC/DC: 11/22 kW/ 153 kW
  • 0–100 km/h: 5,3 sek
  • Toppfart: 180 km/h
  • Förbrukning: 17.0 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 567 000 kronor
  • Rival: VW ID.3
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad fredag 23 februari 2024
Publicerad fredag 23 februari 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil