Provkörning Volkswagen ID.7 Pro Tourer
Volkswagen har nu äntligen lanserat sin elkombi ID. 7 Tourer. Med tre meters axelavstånd och en totallängd på fem meter är detta en kombi i övre mellanklassen som enbart går på el. Hur länge har vi i Sverige inte väntat på det?
Teknik
ID.7 Tourer baseras, precis som VW:s övriga elbilar, på MEB-plattformen. Den slanka karossen ska vara särskilt aerodynamisk med bara 0,24 Cd (bara 0,1 cd mer än sedanen). Detta är Volkswagens längsta elbil hittills och mäter nästan fem meter (4 961 mm). Vår provmodell (Pro) var utrustad med ”standardbatteriet” på 77 kWh netto. Ett nytt batteri på 86 kWh finns till modellen Pro S och GTX. Den nya APP550-motorn på 210 kW och 550Nm kommer standard på ID.7. ID.7 har en mängd assistanssystem som ska förenkla körupplevelsen i standardutförande, bland annat en head up-display med förstärkt verklighet. Laddkapaciteten anges till 170 kW för 77 kWh- batteriet medan 86 kWh-batteriet ska klara upp till 200 kW.
Komfort
För första gången i VW:s elbilar går det nu att få ventilerade säten fram och sätesvärme bak! Stolarna är framtagna i samarbete med den tyska organisationen för mer hälsosamma ryggar och är riktigt sköna. Massage finns också i ergoActive-sätena. Luftfjädring finns inte, men däremot adaptiva dämpare (DCC) som gör färden väldigt behaglig. Det långa axelavståndet ger lugna karossrörelser och ID.7 rör sig trevligt och smålyxigt över underlaget. Utrymmena är slösande i längsled och även långa personer sitter bra bak då takhöjden är generös, även med glastak. Faktiskt lite bättre än i Passat Sportscombi! Trots batteriet under golvet sitter du riktigt skönt i baksätet. Det finns okej med plats under framstolarna och dynan ger bra lårstöd även om du är upp till 185 centimeter lång.
Förarmiljö
Du känner igen dig (det är ju en Volkswagen) men med en del förändringar. ID.7 förlitar sig mycket på förhöjd verklighet, så kallad AR, och VW har därför valt att göra själva kombiinstrumentet framför föraren så att det endast innehåller det som krävs för att bilen ska klara lagkraven. Resten projiceras i rutan framför föraren i olika nivåer beroende på vilken typ av information det är. Alla reglage är på ett bra avstånd och även förare över 185 centimeter sitter bekvämt.
Köregenskaper
Den nya APP550-elmotorn är pigg och vridmomentet är enormt. Nu finns det också en sportknapp för antisladdsystemet som du kan aktivera och då blir det ännu roligare när det är lite halt ute. Bakhjulsdriften gör också att framhjulen bara kan koncentrera sig på att styra och slipper moment från drivaxlar. Det ger en fin känsla som är lagom nedtonad för att inte bli för sportig. ID.7 ligger stabilt på vägen och slukar milen obehindrat. Det är trivsamt och ganska underhållande bakom ratten. Volkswagens skyltigenkänning har tyvärr fortsatta problem med att identifiera korrekt hastighet på vissa
stora trafikleder i Stockholmsområdet och kan lätt förväxla hastigheten på avfarten med den på trafikleden vilket leder till störningar om du använder farthållaren ihop med skyltigenkänningen.
Infotainment
Mittenskärmen har växt till 15 tum och har förbättrad processorkraft och nya menyer. Gränssnittet är bekant och tilltalande. Förhoppningsvis har Volkswagen kommit till bukt med mjukvarubuggarna. Röststyrningen är förbättrad och har fått ett namn: IDA. Nu förstår den mindre specifika kommandon som ”jag fryser om händerna” för att sätta igång rattvärm samt att rikta varmluft mot händerna. Men det finns ju en knapp på ratten för rattvärme. Enklare att använda den.
Bagageutrymme
På pappret rymmer ID.7 Tourer bara 13 liter mer än halvkombisyskonet (545 liter mot 532 liter). Med fällda säten går det in 1 714 liter vilket är 128 liter mer än ID. 7 sedan men 56 liter mindre än VW Passat. Vid vårt flyttlådetest visar det sig att Passats lastutrymme är bredare vilket gör att hela 10 flyttlådor ryms. I ID.7 Tourer får vi bara plats med 8. Baksätet fälls i 40/60-format och det finns en genomlastningslucka.
Dragkrok finns också och dragvikten för den bakhjulsdrivna modellen är 1 000 kilo.
Säkerhet
ID.7 fick fem stjärnor i Euro NCAP med skyhöga resultat för de ombordvarande.
Utrustningsnivåer
Vi har kört Pro-versionen som har samma 77 kWh-batteri som övriga ID-syskon men den nya motorn. Sedan finns Pro S och GTX med det stora batteriet på 86 kWh.
Waykes omdöme
ID.7 Tourer är elbilen som vi har väntat på. En slimmad kaross med stora utrymmen som kan komma riktigt långt på en laddning. Nu finns det inga som helst anledningar till att välja en suv!
Fakta Volkswagen ID.7 Pro
- Batteri: 82 kWh brutto, 77 kWh netto
- Effekt: 286 kW
- Vridmoment 550 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 568 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/170 kW
- 0–100 km/h: 6,6 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 15,4 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: från 645 700 kr (Pro EU)
- Rival: VW Passat eHybrid