Provkörning - Volkswagen ID.4
Världens mest sålda biltyp är en mellanklassuv och i Sverige är två av de tre mest sålda bilarna suvar (Volvo XC60 respektive Volvo XC40). I detta segment kastar sig nu Volkswagen in med en elbil som har alla förutsättningar för att bli en riktig publikfavorit.
Biltest Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 bygger på samma bottenplatta som Volkswagen ID.3 och den är utvecklad speciellt för eldrift. Kännetecknen är ett platt golv, långt axelavstånd och goda innerutrymmen. Jämförelsen med Volvo XC60 känns relevant, både till pris och i storlek där ID.4 faktiskt upplevs rymligare i kupén samt har något större bagageutrymme.
Open space kallar Volkswagen det nya kupékonceptet där man slipper skrymmande kardantunnlar och höga mittkonsoler som delar av kupén. Resultatet är en trivsam och luftig kupé med hög komfortnivå.
Fakta Volkswagen ID.4 1st Max
- Batteri: 77 kWh (netto)
- Effekt: 150 kW (204 hk)
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 488 km (WLTP)
- 0–100 km/h: 8,5 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 18,5 kWh/100 km
- Pris: 614 900 kr (före bonus)
- Rival: Volvo XC60 T6 TE AWD från 571 000 kr
Räckvidd och batteri
Volkswagen uppger att ID.4 har en räckvidd enligt WLTP på upp till 522 km. Batteriet är på 77 kWh (netto) och det sitter en elmotor på bakaxeln med en effekt på 150 kW eller 204 hästar. Det ska komma en toppmodell med fyrhjulsdrift (en motor på vardera axel) under 2021. Laddkapaciteten uppgår till 125 kW vid snabbladdning vilket ger 320 nya kilometer på bara 30 minuter. Vid laddning hemma tar ID.4 emot upp till 11 kW.
Exemplaret vi provkörde heter ID.4 1st Max och är fullutrustad med allt från intelligenta LED-strålkastare, eljusterbara säten, panoramatak, adaptiva stötdämpare och en uppsjö assistanssystem som gör körningen både säker och bekväm. Ju mer utrustning desto mer vikt, vilket gör att provexet har en räckvidd på 488 km enligt WLTP. Kostar det så smakar det: 614 900 kronor före bonus.
Utrustning
Dragkrok (dragvikt 1 000 kg) och värmepump är standard på båda 1st-versionerna vilket uppskattas. Något vi dock finner anmärkningsvärt är att det inte finns sätesvärme i baksätet då det är ett betydligt mer effektivt sätt att hålla värmen på än att fylla kupén med varmluft. Allt som drar energi i en elbil tar från räckvidden.
Pris
Prissättningen är aggressivt konkurrenskraftig och den nuvarande instegsversionen ID.4 1st börjar på 514 900 kronor före bonus. Det är bara 20 000 kronor mer än vad en instegsmodell av Volvo XC60 kostar. Med elbilens låga drifts- och ägandekostnader finns det bara fördelar. ID.4 blir en bil att räkna med.
Text: Jens Trulsson