Hitta din här.
__Volkswagen kom med den första GTI:n redan 1976 och sedan dess har det hänt mycket, inte bara gällande utvecklingen av den ursprungliga Golf GTI:n till dagens version, utan även tillskottet av fler modeller som fått bära bokstäverna. up! är Volkswagens minsting, tillika citybil och numera GTI-bärare. Frågan är dock om den lilla bilen klarar att leva upp till sitt namns anrika historia. __
Även om bilen går efter konceptet "less is more" kommer standardutrustning som farthållare, multifunktions-sportratt, parkeringssensorer bak och en telefonhållare som agerar substitut till navigation och ger föraren själv möjligheten att hitta rätt väg med sin mobil, förutsatt att man äger en sådan. Även om citybilen är liten så sitter 4 vuxna personer förvånansvärt bekvämt och bagageutrymmet på 251 liter får anses vara godkänt i klassen.
En turboladdad trecylindrig-motor på 1.0 liter och med 115 hk låter inte vidare sportigt samt en tid på över 8 sek till 100 km/h är långt ifrån vad dagens sportiga halvkombis väntas göra. Dock finns det en stor skillnad - den lilla bilen lyckas koka soppa på en spik och erbjuder mycket körglädje oavsett om det gäller stadskörning eller på krokiga småvägar och framförallt kan man pressa bilen utan att konstant riskera sitt körkort.
Med beteckningen GTI finns det som sagt mycket att leva upp till och vid första anblick verkar det lite som att Up! är en GTI endast vid namn, men efter en tid bakom ratten så inser man att fallet är det motsatta. Bilen lyckas vara tillräckligt sportig utan att tumma på den vardagliga användningen. Så till frågan, är den värd prisskillnaden från basmodellen? Ja det är den, på alla sätt och vis.
Volkswagen up! GTI
- Motor: 1.0 liter bensin
- Växellåda: 6-växlad manuell.
- Hästkrafter: 115 hk.
- Drivhjul: Framhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 8,8 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 4,8 l/100 km
- Pris från: 174 900 sek
- Rival: Abarth 595 pris från 179 900 kr