Provkörning Toyota RAV4 Laddhybrid AWD-i 2021

Provkörning Toyota RAV4 Laddhybrid AWD-i 2021

Välja bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 8 oktober 2021

Toyota var först med att elektrifiera bilar i stor skala. När Toyota Prius kom 1997 var det ingen som tyckte att det där var något att satsa på. Prius var en av de mest prisvärda elbilarna på marknaden. När andra tillverkare upptäckte den kommersiella och mediafördelaktiga (läs kändisar som kör Prius) framgången med en elektrifierad drivlina var det några som hakade på. Vissa var rena kopior på Prius, som Honda Insight.

Men nu är tiden en annan och Toyota har helt tappat greppet om elracet. Entré Toyota RAV4 laddhybrid AWD-i 2021 som ska blidka massornas önskan om att få köra elektriskt. Förutom Prius är RAV4 den enda Toyota-modell som går att få som sladdhybrid. Wayke har provkört den populära bilen. Hur bra är räckvidden och vilka fördelar finns det? Vi reder ut alla frågetecken!

Vad är räckvidden på nya Toyota RAV4 laddhybrid?

I sin senaste version har Toyota RAV4 fått en räckvidd på hela 75 kilometer (bevisat i test), och nu börjar det likna något. Toyota RAV4 är utrustad med värmepump så att förbränningsmotorn faktiskt håller isg avstängd under hela elresan. Det ska gå att få sina vardagsbestyr att gå ihop på el utan att förbränningsmotorn går igång. Den ska ligga där i bakgrunden som en mental räckviddsförlängare ifall det blir en spontanresa till fjällen, just i dag. Annars ska den inte göra väsen av sig.

I dag när bränslepriset börjar närma sig 20 kronor litern finns det faktiskt riktiga ekonomiska skäl att söka sig till eldrift. Även om du struntar i miljön. Plånboken är ofta en betydligt mer kär vän.

Fördelar med Toyota RAV4

Toyota RAV4 är en av Sveriges mest populära bilar och det finns skäl för det: Den är rymlig, väl prissatt och det är en Toyota – ett märke som har högt anseende i Sverige och är känt för sin kvalitet.

Interiören är japanskt speciell på ett alldeles eget Toyota-vis och gränssnittet är daterat men funktionellt. Det är bra att det finns fysiska knappar men det är synd att grafiken är så trist.

Stolarna är breda och sköna, körställningen utmärkt med goda inställningsmöjligheter. Detta är en bil du åker bra i. Och långt, om du så vill.

Baksätet är generöst och har ett ryggstöd med ställbar lutning.
I sin klass är Toyota RAV4 laddhybrid det bästa valet. Eller Suzuki Across som är samma typ av bil.

Fakta Toyota RAV4 Laddhybrid AWD-i

  • Motor: R4, bensin 2 487 cm3
  • Effekt: 185 hk
  • Vridmoment: 227 Nm
  • Batteri: Litiumjon, 18,1 kWh
  • Elmotor: 2 x synkron
  • Effekt: 182/54 hk
  • Vridmoment: 270/121 Nm
  • Max laddeffekt: 6,6 kW AC
  • Drivning: Allhjulsdrift
  • 0–100 km/h: 6,0 sek
  • Toppfart: 180 km/tim
  • Förbrukning: 1,0 l/100 km/16,6 kWh
  • Koldioxid: 22 g/km
  • Pris: från 539 900 kr
  • Skatt: 360 kr (år 1–3) sedan 360 kr/år
  • Rival: Volvo XC40 T4 Recharge

Text: Jens Trulsson

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 8 oktober 2021

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil