Hitta din här.
Det andra generationens Subaru XV har nu funnits ett tag på marknaden och är lite som bilvärldens motsvarighet till en Gore-Tex. Ja, eller om man ska tro marknadsföringen. Receptet är således ganska väntat - fyrhjulsdrift, hög markfrigång och slitstarka material. För det är väl så enkelt att charma den fysiskt aktiva målgruppen när de ska välja bil?
Invändigt finns den där känslan av Gore-Tex som för tankarna till outdoor-kläder. Den fritluftsaktiga stilen lämpar sig bra till bilens ändamål och i överlag känns kvalitén bra, men upplevs på vissa ställen lite plastig. Infotainmentsystemet består av två skärmar vilket möjliggör att man kan bestämma vilken info som visas var. Dessutom stödjer systemet Apple Carplay och Android Auto från start. Tillbehör som adaptiv farthållare, linjevarnare och aktiv nödbroms upp till 50 km/h kommer som standard på alla utrustningsnivåer
Ute på vägen finns det en antydan av tillverkarens rally-arv. Även om styrningen inte är vidare direkt, så upplevs den ta sig fram ypperligt på alla underlag. Ett störningsmoment uppstår när man accelererar kraftigt. Motorn surrar ganska mycket, vilket inte är något vidare behagligt ljud och den kräver väldigt höga varv för att uppnå önskad effekt. Fjädringen är i det lite hårdare laget och gör att bilen upplevs lite styv, dock ger det en fördel genom att minska rullning i karossen vid lite skapare kurvtagning.
Sammanfattningsvis är XV en modell som införlivar mycket självförtroende när det gäller framkomst vid varierande underlag, men mindre när det kommer till omkörningar. Sett till priset och helheten är det en intressant fyrhjulsdriven crossover. Den levererar inte bara attityd, utan även funktion som får den att upplevas vara "äkta" och inte bara stylad.
Subaru XV
- Motor: 4-cyl 2.0 l bensin
- Växellåda: 7-stegad automat.
- Hästkrafter: 156 hk.
- Drivhjul: fyrhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 10,4 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 8,0 l/100 km
- Pris från: 245 000 sek
- Rival: Volkswagen T-Roc från 229 900 kr