Hitta din här.
Subaru BRZ är en liten bakhjulsdriven sportbil från ett varumärke som är synonymt med fyrhjulsdrift. Kan det vara något mån tro? Om man ser till designen så böjar det i alla fall bra. Men när man ser till bilens specifikationer börjar man undra något. Kan verkligen 200 hästkrafter och 7,6 sekunder till 100 km/h räcka för en så kallad sportbil? Svaret får man bara efter några minuter med bilen.
BRZ är inte en vidare stor bil, vilket märks på insidan med utrymmet som finns. Interiören har en hög byggkvalité och avvägningen gällande mängden utrustning känns lagom. Det är inte så mycket krusiduller, utan det erbjuds vad som behövs. Detaljer som sportiga läder/alcantara-säten med röda sömmar och en manuell handbroms lyfter den sportiga känslan. I övrigt finns en liten touchdisplay på 7-tum med kompabilitet för Apple Carplay och Android Auto från start.
Först och främst är det en väldigt välbalanserad bil och i med att den inte är så stor känns vägarna rymliga och breda. Motorn är lågt monterad samt placerad långt bak för att just skapa balansen och den nära kontakten till vägen. Men egenskaperna kommer till ett pris, som vardagsbil och vid varierande underlag upplevs BRZ stötig och kan skapa lite obekvämligheter för känsliga förare.
Sammanfattningsvis är det väldigt imponerade hur BRZ kan generera så mycket körglädje med så lite kraft. Den manuella lådan har väldigt kort avstånd mellan växlarna och bjuder på en fantastisk mekanisk känsla. Men den är inte för alla, det är en bil som vill och ska köras på ett visst sätt. Men efter en period med bilen är det klart att få bilar erbjuder så mycket underhållning till ett sådant lågt pris, men då finns det en rad kompromisser man ska vara villig att göra.
Subaru BRZ
- Motor: Boxer 4-cyl 2.0l bensin
- Växellåda: 6-växlad manuell.
- Hästkrafter: 200 hk.
- Drivhjul: bakhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 7,6 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 8,5 l/100 km
- Pris från: 319 900 sek
- Rival: Mazda MX-5 från 246 400 kr