Provkörning – Range Rover x 3
Range Rover P38A är en udda fågel i de fem generationer av Range Rover som hittills sett dagens ljus. Dels hade den kortast livslängd och dels var designen ett sådant avsteg från originalets att det knappt syntes några släktband. Säkerligen var det också därför som den producerats och sålts i färst exemplar av alla Range Rover. Det gör den också synnerligen attraktiv och priserna har stigit rejält de senaste åren.
Range Rover Sport P400e är däremot helt ny och ett bländande exempel på när tillverkarna tvingas elektrifiera sin fordonsflotta för att undvika böter från EU. Den närmare tre ton tunga kolossen har en liten turboladdad radfyra under huven och en elmotor framför växellådan som gör att den kan klara cirka fyra mil utsläppsfritt (oftast, ibland går förbränningsmotorn igång ändå). Effekten är över 400 hästar så nog går det undan om man så vill.
Många väljer nog en Range Rover för status men faktum är att det är en av de mest
komfortabla bilar som finns. Körställningen är i det närmaste perfekt och luftfjädringen ger bilen ett behagligt gung värdigt en brittisk lyxbil.
En av de sista dinosaurierna måste vara SVR: En 575-hästars vrålande V8-best som halsar bensin snabbare än du dricker skumpa på nyårsafton. Tankmätaren rör på sig framför ögonen. Inte konstigt då den väger 2,4 ton. Den kostar också därefter. 1,8 miljoner i inköpspris, 32 000 kr/året i skatt och så 30 kr/milen i bensin.
Fakta Range Rover P38A
Motor: V8, bensin, 4,552 cm3
Effekt: 221 hk vid 4 750 varv/min
Vridmoment: 380 Nm vid 3 200 varv/min
Drivning: Fyrhjulsdrift
Mått: L/b/h 4 850mm/1 900 mm/1 820 mm
Vikt: 2 250 kg
0–100 km/h: 10,3 sek
Förbrukning: 16,5 l/100 km
Koldioxid: 394 g/km
Pris: 100 000 kr för ett bra exemplar
Skatt: 3 911 kr
Fakta Range Rover Sport P400e
Motor: R4, bensin, turbo 1,997 cm3 + elmotor
Effekt: 404 hk vid 5 500 varv/min
Vridmoment: 640 Nm vid 1 500–4 000 varv/min
Drivning: Fyrhjulsdrift
Mått: 2 673 kg
Vikt: L/b/h 4 879 mm/1 983 mm/1 780 mm
0–100 km/h: 6,3 sek
Förbrukning: 3,4 l/100 km
Koldioxid: 72 g/km
Pris: 1 132 900 kr
Skatt: 360 kr
Fakta Range Rover Sport SVR
Motor: V8, bensin, kompressor 4,999 cm3
Effekt: 575 hk vid 6 000 varv/min
Vridmoment: 700 Nm vid 3 500–5 000 varv/min
Drivning: Fyrhjulsdrift
0–100 km/h: 4,5 sek
Förbrukning: 15,0 l/100 km
Koldioxid: 339 g/km
Pris: 1 782 900 kr
Skatt: 32 228 kr/år (efter tre år 5 376 kr/år)