Provkörning - Polestar 2
Polestar är Volvos prestandamärke som sadlade om till elbilstillverkare. Produktionen sker i Kina och svenskarna älskar deras första rena elbil!
Biltest Polestar 2
Det råder ingen brist på personliga uttryck bland elbilarna som sköljer över marknaden. Design är viktigt och det har Polestar tagit fasta på. Vissa Volvo-delar har man behållit för att skulle bli för dyrt annars men mycket av uttrycket är helt eget. Tänk LED-rampen bak.
Visst har Polestar mycket gemensamt med Volvo XC40 P8, de delar ju både bottenplatta och teknik. Men det märks att Polestar går sin egen väg. Den är mer av ett entusiastalternativ och den ser sig nog som en direkt konkurrent till Tesla Model 3.
Prestanda
Prestandan är blixtrande och körinställningarna är kittlande många. Välj rattmotstånd i tre lägen, tre nivåer av energiåtervinning via gaspedalen, krypkörning på eller av och sportläge för antisladdsystemet. En lite nördigare elbil än Volvo XC40 P8 och där Volvon byggs i Belgien byggs Polestar i Kina.
Interiör
Inuti är det skandinaviskt svalt med ljust trä och okrånliga designelement. Funktionellt och snyggt men mindre ergonomiskt. Mittkonsolen är ett bra exempel på det. Den är hög och den specialdesignade växelväljaren är placerad så långt bak att den inte nås på naturlig väg. Detsamma gäller de två mugghållarna som effektivt döljs under mittarmstödet. Även förarergonomin för personer som är över 180 centimeter blir en kompromiss då man kommer för nära pedalerna där det dessutom är riktigt trångt för den med stora fötter.
Teknik
Skärmen är dock ett lysande exempel på god funktion med stora, lätträffade ikoner och en fantastisk röststyrning från Google. Det är tur att bilen kan uppdateras via nätet eftersom vår provbils instrumentdisplay hängde sig och gick inte att återställa. Denna gång räckte det inte med att stänga av och starta om.
Räckvidd
Halvkombikarossen ger en snygg profil även om suv-arvet gör den märkligt hög. Den slankare karossen bidrar dock till en längre räckvidd än Volvo XC40 P8 men den har ingen chans mot Tesla Model 3 som har ett mycket lågt luftmotstånd och därmed också längre räckvidd.
Snabbladdningskapaciteten är på hela 150 kW och det får anses bra med dagens mått. Vid riktiga tester har Polestar 2 visat sig kunna ta emot över 50 kW ända till batteriet nått runt 75 procents fyllnadsgrad, vilket enligt ett test i auto motor & sport tog 45 minuter.
Eftersom form går före funktion bland dagens bilköpare (hur förklarar man annars fenomenet suv-coupé?) spelar det nog mindre roll att Polestar 2 har diverse brister på utrymmes och räckviddssidan. Det viktiga är hur man känner sig som ägare och förare till bilen. Och med knappt 2 000 nyregistreringar i Sverige på ett halvår får man se den som en succé.
Fakta Polestar 2
- Batteri: 78 kWh (brutto)
- Effekt: 2 x 150 kW (204 hk)
- Vridmoment: 2 x 330 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 449 km (WLTP)
- Maximal laddeffekt: 150 kW
- 0–100 km/h: 4,7 sek
- Toppfart: 205 km/h
- Förbrukning: 20,2 kWh/100 km
- Pris: 659 000 kr (före bonus)
- Rival: Tesla Model 3
Text: Jens Trulsson