Provkörning Nio ET5 Touring
Nio är ett kinesiskt premiummärke som är det enda bilmärke på marknaden som erbjuder batteribyte via robotiserade stationer. Nio vill locka kunder med flexibel leasing och batterihyra. Fast det går bra att köpa också.
Teknik
En elmotor på vardera axel och en kombinerad effekt på 360 kW eller 490 hästar och 700 Nm. ET5 kan fås med två batteristorlekar på 75 eller 100 kWh och därmed en uppgiven räckvidd på 435 eller 560 km.
Batterierna går att hyra för 1 799 kr/månad eller 2 999 kr/månad eller köpa loss för 130 000 kronor respektive 240 000 kronor.
De buktande ”hornen” ovanför vindrutan är Nios kameror och en lidar som ska hjälpa bilen att hålla kursen vid assisterad körning. Totalt 33 olika typer av sensorer som kameror, lidar, radar och ultraljudssensorer. Vi har provat ett flertal olika Nio-bilar och beroende på vilken version av bilen du kör
kan systemet fungera det olika bra.
Komfort
Nio har satsat hårt på byggkvalitet och bilen känns ordentligt solid. Materialkvaliteten är genomgående hög och genom att arbeta med återvunna material och naturliga textilfibrer kan Nio hålla nere sitt koldioxidavtryck. Stolarna är sköna och har bra inställningsmöjligheter även om det (för en lång person) känns som att du sitter ovanpå bilen. Baksätet är ganska tajt och är du över 180 centimeter är det inget för dig.
Förarmiljö
Avskalat är mantrat i Nio. Allt ska skötas antingen via pekskärmen eller AI-roboten Nomi. Rattkransen är rejält tilltagen i tjocklek och kan kännas lite svårgreppad. En liten display ovanför rattstången visar den nödvändiga informationen för föraren, vilket är tacksamt så du slipper vrida på huvudet och kolla på mittskärmen.
Köregenskaper
ET5 är en ”sportkombi” och uppför sig som en sådan. Den har kvicka reaktioner och kan trots sin anmärkningsvärda tyngd på 2,25 ton röra sig förbluffande smidigt. Accelerationsnivån kan ställas i flera steg beroende på hur våldsamt du vill att bilen ska uppföra sig. Fjädringkomforten är sportigt fast utan att vara bråkig. Med all den effekt som de två elmotorerna bjuder på är det synd att det inte finns ett bättre Sportläge där det går att stänga av ESP. För att kunna sladda måste du aktivera Sandläget.
Infotainment
Den 12,8 tum stora skärmen på mittkonsolen styr allting i bilen. Menyerna är många och inställningsmöjligheterna desto fler. Men det är lätt att navigera och skärmen har ett trevligt och lättförståeligt gränssnitt.
Bagageutrymme
450 liter låter kanske inte så mycket men utrymmet är välplanerat där det går att stuva insynsskyddet under golvet. Med fällda baksäten (40/20/40) ryms det 1 247 liter. Dragkrok kostar 14 000 kronor extra och ET5 Touring får dra 1 400 kilo. Det finns ingen frunk.
Säkerhet
ET5 fick fem stjärnor i Euro NCAP och får väldigt höga poäng för de vuxna ombordvarande.
Krocksäkerheten för barn är också mycket bra men betygen dras ned av att det finns begränsade möjligheter för barnstolsinfästningar i framsätet, exempelvis inte Isofix, i-Size eller top tether.
Förarstödssystemen når 81 procent av 100 där det framför allt är hastighetsassistansen som bara får 2,3 av 3,0 poäng.
Utrustningsnivåer
Allt väsentligt är standard utom rattvärme som ingår i ett komfortpaket för 14 000 kronor. Då får du även sätesventilation och massage i framstolarna. Det som kostar extra är just extrautrustning som dragkrok (14 000 kronor), färgade bromsok (5 000 kronor) Det finns fyra olika lacker som är kostnadsfria, den sista (Arctic green) kostar 18 000 kronor. 19 tumsfälgar är standard, 20-tummare kostar 15 000 kronor. Jo, du får pytsa ut 18 000 kronor för ”intelligent dimning av panoramaglastaket” och Nomi mate kostar 9 000 kronor.
Waykes omdöme
Nio ET5 Touring är (i skrivande stund) inte bara en av tre elektriska kombibilar på hela elbilsmarknaden, den har också den fantastiska funktionen att det går att byta batteri som komplement till att ladda. Bryr du dig inte om att den är kinesisk, då är den väl värd att spana in närmare. Med fem års fabriksgaranti känns det som ett ganska tryggt köp.
Fakta
- Batteri: 100 kWh brutto
- Effekt: 360 kW/490 hk
- Vridmoment 700 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 506 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/180 kW
- 0–100 km/h: 4,0 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: 21,3 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 576 000 kronor
- Rival: VW ID.7 Tourer