Provkörning - Mitsubishi Outlander PHEV

Provkörning - Mitsubishi Outlander PHEV

Välja bil
Lästid 2 min
Wayke
Wayke
Publicerad onsdag 16 december 2020

Hitta din här.

Även om tillverkaren har ett extremt svårt namn att stava, så är framgången för deras Outlander PHEV/plug-in hybrid enkel att förstå - SUV och laddhybrid gör att många anser sig få det bästa av två världar, dessutom till ett pris som minst sagt måste anses attraktivt i förhållande till vad konkurrenterna erbjuder. Men frågan är om den är en genuint bra bil eller om det är aktuell lagstiftning och bonus-system som gör den så populär?

Invändigt får man lite amerikansk känsla, den uppgraderade läderklädseln med quiltade sömmar är ett trevligt tillval. Det som upplevs störigt är växelväljaren som varken är logisk eller i nivå med övrig interiör. infotainmentskärmen är på 7-tum som standard, vilket i sig inte är så imponerande men den är kompatibel med Apple Carplay/Android Auto från start. Navigation går inte att få från tillverkaren utan det är telefonen som gäller. I övrigt är det bra med standardutrustning som adaptiv farthållare, autobroms, backkamera och rattvärme.

Ute på vägen upplevs Outlander lite svajig och är långt ifrån vad man skulle kalla en sportig upplevelse. Dock sväljer den mjuka fjädringen mycket ojämnheter och bidrar till en avslappnande upplevelse, något den låga ljudnivån förstärker. Det som bör nämnas är att den begränsade mängden kraft i förhållande till bilens storlek bidrar till att vissa omkörningar måste väljas bort i mån av säkerhet.

Sammanfattningsvis är Outlander PHEV ett av få alternativ på marknaden som erbjuder storlek och laddhybrid till ett rimligt pris. Den låga förbrukningen och skatten gör den ekonomiskt försvarbar även när det kommer till ägande och inte bara inköp. Förutsatt att man faktiskt laddar den regelbundet och inte bara skaffar den av skattemässiga skäl. Så är det både ett rationellt och trevligt val.

Outlander PHEV

  • Motor: 2.4l bensin + 2 elmotorer
  • Växellåda: steglös automat
  • Hästkrafter: 230 hk.
  • Drivhjul: fyrhjulsdrift.
  • 0-100 km/h: 10,5 sek
  • Bränsleförbrukning bl. körning: 0,2 l/10 km
  • Pris från: 399 900 sek
  • Rival: Volvo XC60 T8 från 628 900 kr
Wayke
Wayke
Uppdaterad tisdag 5 december 2023
Publicerad onsdag 16 december 2020

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil