Provkörning - Mercedes EQV och LEVC TX –4K
Mercedes har råd att positionera sig med sin helelektriska familjebuss EQV. Det mest imponerade är räckvidden. Allt annat är ju redan premium. London-taxin LEVC imponerar mest med låga driftkostnader och utrymme. Vilka fler för och nackdelar finns det med de 2 olika familjebussarna?
Biltest Mercedes EQV
Mercedes är inte först, men de är störst. Än så länge. Mercedes EQV är i dag den enda eldrivna familjebussen med upp till åtta säten och lyxkänsla. Testbilen är så klart extrautrustad med elektriska dörrar, surroundljud, panoramatak och Avantgarde-paket till en kostnad av över 240 000 kronor. Men även utan den utrustningen är den imponerade. Under den dryga vecka som vi lånat och kört den har snittförbrukningen legat runt 27-30 kWh. Bara lite mer än den Volvo XC40 P8 vi körde för ett tag sedan. För en 5,14 meter lång buss som har en tjänstevikt på 2 934 kilo är det mycket imponerade.
Körkänsla
Ska man vara petig med Mercan är stålfjädringen väl struttig om man inte lastar bilen tungt. Passagerare som sitter över bakaxeln nästan hoppar i sina stolar om man inte är försiktig över ojämnheter. Då är luftfjädring för 23 250 kronor i sammanhanget småpengar. Som förare i Mercedes EQV sitter man nästan oförskämt bra. Ergonomin med sittställning, avstånd till ratt och pedaler är perfekt.
Med pandemin som tvingar en till hemarbete har jag använt Mercedes EQV som ett mobilt kontor medan hustrun har suttit hemma. Då är det perfekt att kunna ha bilen på ”tomgång” för att få värme och el utan att en motor står och puttrar och släpper ut avgaser.
Fakta Mercedes EQV 300
- Batteri: 100 kWh (brutto)
- Effekt: 204 hk
- Vridmoment: 362 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 344 km (WLTP)
- Maximal laddeffekt: 110 kW
- Max dragvikt: 750 kg
- 0–100 km/h: 12,1 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 28,9 kWh/100 km
- Pris: 855 000 kr (före bonus)
- Rival: Maxus Euniq5
Biltest LEVC TX-4K
London-taxin LEVC (London EV Company) är både en konkurrent och inte. För taxi-åkare kommer den definitivt att vara intressant. Inte minst på grund av driftskostnaderna, men även utrymmen och vändcirkel! Att en bil som är 4,9 meter lång kan vända runt på 7,6 meter är otroligt. Lilla Toyota iQ är bara 2,99 meter lång men har ändå en vändradie på 7,8 meter. Privatpersoner lär dock inte ha lika stort intresse av en LEVC TX som familjebil. Att den är fullproppad med Volvo-teknik lär bara ha en bra effekt på den svenska marknaden. Det ska sägas att den även finns som transportbil. Dimensionerna är då något större men specifikationerna är ungefär desamma.
Fakta LEVC TX
- Motor: R3, 1 477 cm3
- Effekt: 82 hk
- Tankvolym: 36 l
- Batteri: 80 kWh (brutto)
- Effekt: 150 hk
- Vridmoment: 255 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd på el: 102 km (WLTP)
- Räckvidd totalt: 486 km (WLTP)
- Maximal laddeffekt: 50 kW
- Max dragvikt: i.u.
- 0–100 km/h: 13,2 sek
- Toppfart: 130 km/h
- Förbrukning: 16,0 kWh/100 km
- Pris: cirka 670 000 kr (före bonus)
- Rival: Mercedes EQV 300
Text: Jens Trulsson