Hitta din Stinger här.
__I ett segment som domineras av tyska giganter ger sig bilmärket synonymt med prisvärda familjebilar och lång garanti in i striden. Antagligen har rekryteringen av Albert Biermann från BMW:s M-division spelat stor roll och resultatet bådar gott. På kort tid har Hyundai i30 N och KIA Stinger GT sett dagens ljus. __
Att ta kampen mot jättarna kan tyckas vara vågat, men när man ser till Stingers tekniska specifikation borde tyskarna inte sitta helt orädda på tronen. En V6:a med dubbelturbo, 370 hk, adaptiva stötdämpare, brembo-bromsar och 7 års nybilsgaranti låter som ett bra recept för framgång inom segmentet, vilket det också är.
Väl ute på vägen kan man inte låta bli att imponeras av hur kompetent KIA:s första försök är. Framförallt har tillverkaren lyckats slå huvudet på spiken när det kommer till styrningen, trots bilens storlek känns bilen lättmanövrerad och har en behaglig tyngd i ratten. V6:an tar bilen till 100 km/h på 4,7 sek vilket är tillräckligt snabbt för att få nackhåret att resa sig, men för att nå det allra sista pirret hade en lite mer aggressiv ton från avgassystemet behövts.
Något annat som ska noteras är interiörens kvalité och utrustningen som bilen har. Stinger når inte riktigt samma premiumkänsla som tyskarna, men det avspeglas också i priset. Funktioner som heads-up display, adaptiv farthållare, backkamera och kylda säten kommer som standard. KIA har verkligen lyckats kombinera sportighet och lyx. Sammantaget är Stinger en väldigt positiv överraskning och överträffar våra förväntningar - ett riktigt prestandafynd.
KIA Stinger GT
- Motor: 3,3 l V6 med dubbelturbo.
- Växellåda: 8-stegad automat.
- Hästkrafter: 370 hk
- Drivhjul: Fyrhjulsdrift
- 0-100 km/h: 4,7 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 10,6 l/100km
- Pris från: 514 900 kr
- Rival: Audi S5 Sportback(354 hk) pris från 636 800 kr