Provkörning - Ford Mustang Mach-E AWD och Tesla Model 3 Long Range

Provkörning - Ford Mustang Mach-E AWD och Tesla Model 3 Long Range

Välja bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 26 mars 2021

På pappret låter allting så rätt med Ford Mustang Mach-E AWD: Ett gigantiskt batteripaket på 99 kWh (brutto), fyrhjulsdrift och en räckvidd på över 50 mil. Priset på 734 900* kronor för den fullutrustade modellen som vi provar är ganska smaskigt men inte värre än andra elbilar. Framför allt med tanke på räckvidden. Instegsmodellen börjar på 574 900* kronor och då får man ett batteri på 75 kWh (brutto) och bakhjulsdrift. Räckvidden ska då vara 440 km.

Hur skiljer sig Ford Mustang Mach-E AWD från Tesla Model 3?

Jämförelsen med Tesla Model 3 funkar egentligen bara på ett prismässigt plan då den är en mindre bil. Long Range-versionen vi kör kostar 659 080 kronor och har en räckvidd på hela 580 km. Den större Model S börjar på 974 990 kronor* och lirar därmed i en annan ekonomisk liga. Trean får vara med för att den har fått en uppdatering och för att det är en amerikansk tillverkare med 15 års erfarenhet av att bygga elbilar. En lämplig måttstock.

Fakta Tesla Model 3 Long Range

  • Batteri: 80 kWh (brutto)
  • Effekt: 462 hk
  • Vridmoment: 639 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 580 km (WLTP)
  • Maximal laddeffekt: 250 kW
  • Max dragvikt: 1 000 kg
  • 0–100 km/h: 4,4 sek
  • Toppfart: 180 km/h
  • Förbrukning: 16,0 kWh/100 km
  • Pris: 659 080 kr (före bonus)
  • Rival: Polestar 2

Fördelar med Mustang Mach-E AWD

Hos Ford har experimentlustan fått löpa fritt. Den jättestora skärmen (15,5 tum) på mittkonsolen är nästan ett måste på en modern elbil. Denna har ett volymvred och avstängningsknapp. Enkelt och smart. Mindre smart däremot är E-latch. Det omständligt komplicerade sättet att öppna dörrarna. Då är vanliga dörrhandtag bättre.

Interiören är modernt lågmäld med snygga materialval. Bang & Olufsen-högtalarna ger inte bara ett schyst ljud, de är också trevliga att se på. Kupéutrymmet är luftigt och stolarna är breda och fina, men inte så sportiga. Lastutrymmen är goda, frunken rymmer 81 liter och tack vare kombibakdelen får man in större last än vad VDA-litrarna skvallrar om.

Provbilen har dubbelglas fram vilket ger en låg ljudnivå i kupén. Fjädringskomforten är sportigt fast men har ändå en behaglig följsamhet när man kommer upp i fart. I låga hastigheter upplevs den stötig.

Som elbil är Ford Mustang Mach-E överlag lyckad. Man har hittat många egna lösningar istället för konventionella och man har implementerat dem på ett sätt som funkar. Priserna är rimliga (för nu). Ford har skrivit avtal med Volkswagen om att få använda deras elbilsplattform MEB för en kommande elbil. Då lär elbilsrevolutionen komma på riktigt.

*Före bonus

Fakta Ford Mustang Mach-E

  • Batteri: 99 kWh (brutto)
  • Effekt: 351 hk
  • Vridmoment: 580 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 540 km (WLTP)
  • Maximal laddeffekt: 150 kW
  • Max dragvikt: 750 kg
  • 0–100 km/h: 5,1 sek
  • Toppfart: 180 km/h
  • Förbrukning: 21,0 kWh/100 km
  • Pris: 734 900 kr (före bonus)
  • Rival: Jaguar I-Pace

Text: Jens Trulsson

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 26 mars 2021

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil