Hitta din här.
BMW Z4 - en liten sportig bil som egentligen lämpar sig bäst för spanskt klimat eller 2018 års sommar i Sverige. Men bara för att vi tenderar att ha klimatet emot oss betyder det ju inte att cab är omöjlig att motivera. Det kan sägas vara bilvärldens motsvarighet till shorts och dessa har vi alla ett par i garderoben.
__Frågan är om den erbjuder tillräckligt mycket körglädje att hjärtat får ta beslutet och hjärnan hänvisas till baksätet? (Z4:an har förvisso inget sådant). __
Interiören har flera element som påminner om andra moderna BMW:s. Fast i ett mindre och lite tightare format. Men eftersom utrymmet är något begränsat påverkar det inte bara förare och passagerare utan även praktiska aspekter som förvaring. Infotainmentsystemet fungerar alldeles utmärkt och är mycket användarvänligt med både analoga- och touchalternativ som kontroller. Skärmen är även den tillräckligt krispig för att kunna avläsas trots ett stort inflöde av vårsol när taket är nedfällt.
Ute på vägen upplevs bilen lite som en 8-serie i miniformat. Det beror delvis på att den har samma karakteristiska långa motorhuv samt sättet den går att placera i kurvor och den direkta responsen i styrningen. Det ska sägas att styrningen är extremt känslig i sportläge och medför att man hela tiden måste fokusera för att inte råka göra en liten rörelse som ger stort utslag. Z4:an känns dessutom oväntat kvick med sina 258 hk. Rent bagagemässigt är det ingen storlastare (inte oväntat) men faktumet att bakluckan rymmer 281 liter och att bilen härligt nog har en skidlucka ger den bra betyg i klassen (Porsche Boxster har t.ex. bara 150 liter).
Z4 erbjuder den sportiga och härliga känslan som eftersträvas med en liten cabriolet. Synd är att den inte erbjuds i coupéversion alternativt plåtcab. Även om rationaliteten bakom ett tygtak med aspekter som lägre tyngdpunkt och mer bagageutrymme är fullt rimlig, påverkar det komforten negativt i en del scenarion. Är det hur härligt som helst en sommardag? Onekligen! Men är det trevligt med ljudet som uppstår när det regnar och man kör motorväg? Nej. Sammanfattningsvis är Z4:an lockande när det kommer till design, köregenskaper och rätt väder.
Bra
+ Mycket körglädje
+ Smidig
+ Skidlucka
Mindre bra
- Finns inte som coupé
- Stor dödvinkel med uppfällt tak
- Lite väl känslig styrning i sportläge
BMW Z4 sDrive30i
- Motor: 4-cyl 2.0l bensin
- Växellåda: 8-stegad automat.
- Hästkrafter: 258 hk.
- Drivhjul: bakhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 5,4 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 7,8 l/100 km
- Pris från: 533 600 kr sek
- Rival: Porsche 718 Boxster pris från 582 000 kr