Hitta din här.
Den andra generationens BMW X4:a är här - lillebror till den klasskapande X6:an. Vilket är kort förklarat en X5 korsad med en coupé. Designmässigt har det hänt mycket i generationsskiftet. Framförallt har bakdelen blivit mycket snyggare och den ger bilen ett betydligt bättre helhetsintryck. Frågan är dock om man kan stänga av delen av hjärnan som pratar om praktiska aspekter som bagageutrymme.
X4:an påminner både exteriört och interiört om den mindre kontroversiella X3:an. Likt de flesta BMW modeller osar det av välbyggdhet och det känns som allt är fastbultat på ett tyskt vis. Bilen kommer med BMW:s iDrive system som kan kontrolleras via det snurrande knoppen alternativt på pekskärmen. Systemet är enkelt att komma överens med och är bland de bästa på marknaden. Även om tillverkaren inte är vidare generös med standardutrustning så bjuds det på backkamera och parkeringssensorer, vilket är behövligt då bilens form inte erbjuder den bästa sikten bakåt.
30i-versionen innebär en motor med fyra cylindrar som producerar 252 hk. Kraften kommer till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda. Den gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Inte helt oväntat när det kommer till BMW:s är det något magiskt med styrningen. Den är direkt och får bilen att upplevas betydligt mycket mindre suvig än vad det borde gå att åstadkomma i segmentet. Körupplevelsen och komforten för föraren och främre passagerare är minst sagt imponerande.
Sammanfattningsvis är X4:an ett mindre rationellt alternativt till X3:an även om det är ett roligt och snyggt sådant. Generationsskiftet har inneburit att modellen känns mer komplett designmässigt och bilens kvalitet är utmärkt. Men designen kommer till ett pris - baksätet hade behövt lite högre takhöjd och även om bakluckans 500 liter får anses "okej" blir det svårt att motivera X4:an som ett suv-köp. Man får helt enkelt se den som en höjd sedan med snygg design och först då förstår man bilens dragningskraft.
BMW X4
- Motor: 4-cyl 2.0l bensin
- Växellåda: 8-stegad automat.
- Hästkrafter: 252 hk.
- Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 6,3 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 8,4 l/100 km
- Pris från: 454 500 sek
- Rival: Mercedes-Benz CLC Coupé pris från 457 900 kr