Hitta din här.
BMW 5-serie är en bil som är byggd för att avverka mil på autobahn, men användningsområdet sträcker sig längre än så. Särskilt när det kommer till kombiversionen eller touring som tillverkaren kallar det. Så frågan är om den tyska tillverkaren har lyckats bygga en så pass bra bil att den kan få svenskarna att återuppliva sin gamla kombi-kärlek och för en stund se bort från den nuvarande SUV-hetsen.
Väl inne i bilen är det lite som att sätta sig i en direktörsstol. Sätena är fantastiskt sköna och väldigt inbjudande till långa resor. infotainmentsystem som går under namnet iDrive går att kontrollera via pekskärmen, analoga snabbknappar och en ”snurr-kontroll”. Kombinationen bidrar till hög användarvänlighet och gör det tillsammans med systemets funktioner till bland det bästa systemet på marknaden.
Ute på vägen så är det få kombibilar som rår sig på 5-serien. Styrningen är perfekt kalibrerad och i kombination med bilens väghållning samt komfort är det minst sagt en bekymmersfri körupplevelse. Vilket även gäller för bakre passagerare som nästan sitter lika bekvämt, med undantag för eventuell mittenpassagerare som kan få ont i rumpan vid längre turer. Bilen kommer med luftfjädring bak som standard ger möjligheten att lasta tungt och bättre bibehålla önskade egenskaper på vägen.
Sammanfattningsvis är BMW 5-serie är en premiumfamiljebil som erbjuder utmärkta köregenskaper, komfort och praktiska lösningar till ett premiumpris. Bilen kan inte sägas ha vad man skulle kalla en ”akilleshäl”, men om något lite negativt ska poängteras är det att tillvalen är lite dyra. I sin helhet borde man definitivt överväga modellen om man är ute efter en stor kombi, något som även gäller om man vill försöka ta sig ur SUV-träsket.
BMW 540i xDrive
- Motor: 6-cyl 3.0l bensin
- Växellåda: 8-stegad automat.
- Hästkrafter: 340 hk.
- Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
- 0-100 km/h: 5,1 sek
- Bränsleförbrukning bl. körning: 7,8 l/100 km
- Pris från: 429 900 sek
- Rival: Mercedes-Benz E-klass kombi pris från 444 900 kr