Provkörning av ZEEKR X

Provkörning av ZEEKR X

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 6 oktober 2023

Uppkomlingen Zeekr arbetar hårt på att etablera sig i Sverige med Volvo-credd och en designstudio i Göteborg. Med teknikstinna erbjudanden och uppseendeväckande design ska de locka svenskar att gå från fossilbil till elbil. Nya X är en kompaktsuv i C-segmentet som hamnar mellan Volvo EX30 och XC40.

Teknik

Man vet att det är en ny era när tillverkarna lägger mer krut på att beskriva bilens uppkopplade funktioner än drivlinans. Batterierna från CATL har 69 kWh brutto och driver elmotorer på båda axlarna. Långsamladdning är tillgängligt med upp till 22 kW effekt och snabbladdning med 150 kW.

Komfort

X har trevliga materialval och sköna stolar. Förarergonomin är strålande sett till ren sittkomfort med tanke på rattens fenomenala skjutmån. Framstolarna är sköna och baksätet har ett trevligt ryggstöd. Som nästan
alla elbilar är fötterna väldigt nära golvet bak men takhöjden är fin och det stora panoramataket ger kupén en trevlig rymd. Det långa axelavståndet ger också bra benutrymme i baksätet även om framstolen är långt tillbakaskjuten (tillika plats för bakåtvänd barnstol). Lättåtkomliga isofixfästen i baksätet i plasthylsor med lock. Isofixfästen i framsätet är standard.

Förarmiljö

Förarmiljön är modernt elbilig. Det finns ett instrumentkluster på rattstången vilket är föredömligt eftersom det är lättöverskådligt. Rattens nästan fyrkantiga form underlättar och är trevlig att hålla i. Rattknapparnas funktion är däremot oklar. Under vår provkörning fungerade inte systemet tillfredsställande och det saknas ikoner för att veta vad respektive knapp går till.

Köregenskaper

X är brutalsnabb men kombinationen av mjuka elbilsdäck och ett ganska soft chassi gör att köregenskaperna känns farliga när du står på. Framför allt blir det svårt med kurvgreppet på ojämna vägar när bilen kränger och far. Det mjuka chassit ger en bekväm färd men bilen har alldeles för mycket effekt för att det ska kännas kosher.

Infotainment

Här gör Zeekr bort sig lite. Klassisk stor skärm på mittkonsolen men menyn är stundtals svårnavigerad. Det finns kortkommandon till helt meningslösa grejer som att få bilen att låta som en gris eller en traktor eller att en robotröst pratar med fotgängare och ber dem lämna företräde. För att undvika att få en känga i grillen föreslår vi att detta är en funktion som du undviker.

Bagageutrymme

Lastutrymmet är stort som i en Volkswagen ID.3 men med fördelen att det också finns en frunk. Och dragkrok som du får haka på last upp till 1,6 ton på.

Säkerhet

Ej testad av Euro NCAP än men Zeekr pratar om 19 ADAS-funktioner som ska hålla passagerarna säkra.

Utrustningsnivåer

Long Range är instegsnivån med bakhjulsdrift och Privilege är den maxutrustade prestandaversionen. Det skiljer 45 000 kronor dem emellan. Dragvikten är densamma oavsett version.

Waykes omdöme

Zeekr X:s stora akillehäl är att priset är på tok för högt sett till vad andra (läs mer kända) tillverkare erbjuder. Gillar du vad du ser, och det måste du för det är mycket att titta på, så rekommenderar vi Long Range. Lite billigare, något mer räckvidd och framför allt är den inte övermotoriserad som den fyrhjulsdrivna versionen.

Fakta

  • Batteri: 69 kWh brutto
  • Effekt: 315 kW (428 hk)
  • Vridmoment 543 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 425 km (enligt WLTP)
  • Max laddeffekt AC/DC: 22 kW/150 kW
  • 0–100 km/h: 3,8 sek
  • Toppfart: 180 km/h
  • Förbrukning: 17,5 kWh/100 km (enligt WLTP)
  • Grundpris: 595 000 kronor
  • Rival: Volvo EX30
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 6 oktober 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil