Provkörning av Zeekr 001

Provkörning av Zeekr 001

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 8 september 2023

Bara två år efter varumärket Zeekr har haft premiär har de lyckats pytsa ut 140 000 bilar till konsumenter i Kina. Nu är det Europas tur. Zeekr är Geelys prestigemärke och ska vara finare än Volvo. Men eftersom ingen i Europa känner till Zeekr får de ta betalt därefter. Och just nu känns det som att de rear ut 001.

Teknik

Under skalet hittar ett batteri på 100 kWh (brutto) och en konfiguration med en elmotor bak (200 kW) eller en på vardera axel (400 kW). Toppversionen har adaptiv luftfjädring som är höj och sänkbar. Laddkapaciteten ligger på 200 kW DC och 22 kW AC vilket är ungefär så bra som det går att göra ett 400V-system.

Komfort

Zeekr satsar på lyx med snygga material och designlösningar. Kupén känns ombonad på ett lite tryggt Volvo-manér med ventilationsutblås, isofixlock och ett avstängningsvred för passagerarairbagen hämtade direkt från Hisingenfirman.

Framstolarna är sköna med goda inställningsmöjligheter men Volvos är bättre. Baksätet har gott om utrymme men dynan är för låg och golvet för högt för att personer över 180 cm ska trivas längre stunder.

Förarmiljö

Snyggt och prydligt. Den lilla Ford Mach-e-skärmen framför föraren har ett snyggt gränssnitt och är lagom stor. Många funktioner är förpassade till den stora pekskärmen på mittkonsolen. Som inställning av sidospeglar och rattjustering.

Köregenskaper

001 är en stor och tung bil men fyrhjulsdriften hjälper den att effektivt ta sig runt böjar. Vi provade aldrig den bakhjulsdrivna versionen men misstänker att den kan ha lite problem med understyrning i skarp kurvtagning. De fyrhjulsdrivna versionerna har en tendens att kasa över framaxeln men elmotorn fram hjälper till att dra den rätt.
Fjädringskomforten är fast men trevlig. Under vår korta provkörning på Arlanda test track föredrog vi stålfjädringen framför luftfjädringen men det kan bero på att mjukvaran fortfarande befinner sig i utvecklingsstadiet.

Infotainment

Vi har sett det förr: en gigantisk skärm på mittkonsolen med allehanda funktioner för komfort, underhållning och köregenskaper. När vi provade Zeekr 001 var mjukvaran ännu inte i sitt slutliga utförande så vi låter bli att recensera systemet mer än att säga att det lämnade en del att önska.

Bagageutrymme

539-2 144 liter är gott om plats. Bagaget har dubbla golv och en ganska stor balja att gömma saker i. Baksätesfällningen är bara 60/40 vilket inte känns så lyxigt. Det finns heller inte någon genomlastningslucka.
Dragkapaciteten är 1 500 kilo för den bakhjulsdrivna versionen och 2 000 kilo för de fyrhjulsdrivna.

Säkerhet

Zeekr 001 är ännu otestad i Euro NCAP men skryter med att de har 21 ADAS-funktioner standard, varav väjning för antiloper är en av dem.

Utrustningsnivåer

En bakhjulsdriven version och två fyrhjulsdrivna kallade Long Range RWD, Performance AWD och Prestige AWD. Det skiljer endast 90 kronor mellan bas- och toppversion med några utrustningspaket som kan läggas till.

Waykes omdöme

Zeekrs erbjudande är generöst och till en vettig peng sett till vad konkurrenterna kostar. Mycket bil för pengarna och en omfattande nybilsgaranti på upp till 10 år och 20 000 mil. Zeekr 001 kan vara en riktig deal.

Fakta Zeekr 001 Performance

  • Batteri: 100 kWh brutto
  • Effekt: 400 kW
  • Vridmoment 686 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: Upp till 590 km (enligt tillverkaren)
  • Max laddeffekt AC/DC: 22 kW/200 kW
  • 0–100 km/h: 3,8 sek
  • Toppfart: 200 km/h
  • Förbrukning: 18,5 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 707 000 kronor
  • Rival: Kia EV6 GT
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 8 september 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil