Provkörning av Xpeng P5
Xpeng vill vara ett kinesiskt Tesla. Grundaren har till och med samma bakgrund som Elon Musk. Techmiljardär (He Xiaopeng) som startade sitt eget bilmärke och döpte det efter sig själv. Precis som Tesla har Xpeng satsat hårt på assisterad körning. Vissa kallar det autonom körning men för att kallas autonom ska inte föraren vara inblandad och sådant är vi långt ifrån. Tack och lov. Xpeng P5 är en instegsmodell tänkt att charma medelklassens transportbehov. Med mjuka och
aerodynamiskt vänliga linjer, hyfsade utrymmen och ett halvdyrt pris ska den falla rätt i smaken. Men, och här kommer ett ganska stor men, Xpeng missar målet på alla punkter.
Grundpriset på 550 000 kronor är exakt vad en VW ID.4 kostar och ID.4 är en bil som är bättre på nästan allt. Den är rymligare, mer komfortabel, tystare, får dra släp, kan ladda snabbare, har längre räckvidd (större batteri) och ett navigationssystem som kan föreslå laddstopp.
Varför Xpeng P5 inte har en rätt ställbar i längsled förbryllar. Varför den bara har en snabbladdningskapacitet på 70 kW är snålt. Framför allt när de vill ha mer än en halv miljon för kalaset. Varför den inte har ett navigationssystem som kan föreslå laddstopp är bara dumdristigt. Visserligen säger Xpeng att bilen vi körde bara är en förseriemodell och att det kommer uppdateringar. Men det är lite riskabelt att låta journalister köra en ofärdig bil för intrycken blir därefter.
Hade Xpeng P5 kommit med ett pangerbjudande som MG ZS EV och kostat 200 000 kronor mindre hade det inte varit så mycket att orda om. Men nu finns det alternativ. Riktigt bra sådana. Och där kan Xpeng P5 inte konkurrera.
Fakta Xpeng p5
- Batteri: 66,2 kWh
- Effekt: 155 kW (207 hk)
- Vridmoment 310 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 465 km (WLTP)
- Maximal laddeffekt: 70 kW
- 0–100 km/h: 7,5 sek
- Toppfart: 150 km/h
- Förbrukning: 14,8 kWh/100 km
- Pris: 550 000 kr (före bonus)
- Rival: VW ID.4