Provkörning av Xpeng G9 Performance
Xpeng G9 är en stor suv från det kinesiska premiummärket Xpeng som är utrustad med nästan all tänkbar lyx: massage i sätena, luftfjädring, massor av skärmar, ett omslutande ljudsystem och 300 kW-snabbladdning. Allt för under miljonen. Köpläge?
Teknik
Xpeng har satsat på 800-voltsteknik till G9 vilket möjliggör en snabbladdning på upp till 300 kW. Vid vårt test kom vi upp i 273 kW, vilket är mycket bra med tanke på att det annars bara är Porsche Taycan som
kunnat leverera sådana siffror.
Vi provkörde G9 AWD Performance vilket är effektmonstret som ska klara 0–100 km/h på 3,9 sekunder! Effekten på 405 kW (551 hk) kommer från en elmotor på vardera axel. På framaxeln sitter en induktionsmotor på 175 kW (238 hk) och på bakaxeln sitter en elmotor med permanentmagneter på 230 kW (313 hk).
G9 har även V2L (vehicle to load) på 3,3 kW där bilens högvoltsbatteri kan ge ifrån sig ström till externa elektriska apparater.
Komfort
Xpeng skryter med att de har en tvåkammars luftfjädring, vilket låter trevligt. Men det är aldrig trevligare än hur den fjädringen är programmerad att reagera på underlaget. Tyvärr har Xpeng satsat på det sportiga alternativet och gjort bilen väldigt fast, även i sitt mjukaste läge vilket gör att du aldrig får den där mjuka flytande känslan som du kan få i en lyxig Audi eller Mercedes. G9 har svårt att svälja ojämnheter i underlaget och reagerar stundtals bryskt och studsigt. Opassande för en bil som upplevs så lyxig ombord.
Annars är framstolarna är väldigt sköna och baksätet är verkligen en plats att slappna av på där ryggstödet går att luta upp till tio grader och det finns massage på alla platser utom mittplatsen bak.
Förarmiljö
Lite slätstruket med en trist ratt och ett förarinstrument som är väldigt Tesla-inspirerat. Informationen är dock god och från förarplats har du en bra överblick över alla instrument samt runtom bilen. Alla inställningar är förpassade till infotainmentskärmen vilket kräver en del petande på den. Röstkommando finns men än så länge bara på engelska. Xpeng har en hel lista med dem som du kan plugga in, om du känner för det.
Köregenskaper
Vad du ska med så mycket effekt i en bil som väger 2,8 ton är obegripligt. Det finns en bakhjulsdriven variant med 313 hk men tyvärr kan du inte få luftfjädring till den.
Som tyvärr är ganska vanligt med nya bilar i dag känns Xpeng G9 inte färdigutevcklad. Det går att ställa in ett flertal körlägen men vid vår provkörning upplevde vi att det endast var Eco-läget som inte var irriterande känsligt. I alla andra lägen reagerade gaspedalen på minsta lilla, och med 551 hk märks det omedelbart. Resultatet är en ganska ryckig körupplevelse.
Även farthållaren känns ofärdig då den hela tiden justerar, överkompenserar samt reagerar på allting. Helt plötsligt kan bilen bromsa för mötande eller annan trafik i intilliggande fil. Och den kan omöjligt hålla jämn hastighet till framförvarande bil.
Infotainment
Xpeng G9 kommer med tre stycken skärmar: en förardislay, en infotainmentskärm på mittkonsolen och en lika stor infotainmentskärm för den främre passageraren med ett helt separat underhållningssystem, komplett med Bluetooth där passageraren kan lyssna på sin egen musik eller kolla på film utan att störa förare.
Alla funktioner är förpassade till infotainmentskärmen men menyerna är ganska bra strukturerade och det går enkelt att manövrera dem. Men det kräver fortfarande att du sitter och petar på en stor skärm vilken du
måste kolla på för att se vad du ska trycka på. Alternativet är att prata med bilen men då måste du lära dig alla kommandon på engelska …
Bagageutrymme
660 liter med alla säten på plats är godkänt för klassen men det lyxiga baksätet gör att den totala volymen bara landar på 1 576 liter.
Dragkrok finns men G9 får bara dra 1 500 kilo. Jämför det med närmaste konkurrenten Nio EL7 som får dra 2 000 kilo eller Kia EV9 som klarar 2 500 kilo. Vad ska du med 551 hk till egentligen?
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP och genomgående höga betyg, men gällande säkerhetssystemen hamnar betyget ”bara” på 78 procent (jämfört med Volvo XC90 som har 94 procent). I informationsbladet går det att läsa att G9 har en Nvidia Orin-X-processor, fem högupplösta millimeterradar, 12 ultraljudssensorer, fyra surround view-kameror, sju high perception-kameror och en in car-kamera som ska hjälpa till med säkerheten. Men som vi skrev under köregenskaper, dessa får nog kalibreras lite mer noggrant innan de
levererar på den nivå som det är tänkt.
Utrustningsnivåer
G9 finns i tre versioner: RWD standard range, RWD long range och AWD Performance där den förstnämnda kostar från 699 900 kronor. Då får du visserligen ett mindre LFP-batteri på 78,2 kWh och en WTP-räckvidd på upp till 460 km.
Waykes omdöme
Oavsett vad du tycker om kinesiska bilar är Xpeng G9 en bra (om än något ofärdig) bil. Och med sju års nybilsgaranti kan du se fram emot ett tryggt köp. Men en Kia EV9 kostar lika mycket och har mer utrymme, bättre komfort och assistanssystem och får dra ett ton mer. En smaksak, eller?
Fakta Xpeng G9 Performance
- Batteri: 93,1 kWh netto/98 kWh brutto
- Effekt: 405 kW/551 hk
- Vridmoment: 717 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 520 km (enligt WLTP)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW / 300 kW
- 0–100 km/h: 3,9 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: 21,3 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 829 900 kronor
- Rival: Kia EV9