Provkörning av VW Golf GTI Clubsport & VW Golf R
Ta en av världens bästa och mest populära bilmodeller, hotta upp den med prestandadelar och ge den ett coolt namn. Folk kommer att köpa den. I drivor.
Teknik
Vi är nu inne på generation 8.5 av VW Golf men den fyrcylindriga turbomotorn EA888 jobbar vidare. Nu i sin mest stressade version någonsin: LK3 Evo4. Volkswagen har vidareutvecklat motorn med, bland annat vattenkyld avgasledning till turbon i cylindertoppen. Den har även variabel ventilstyrning med dubbelstyrning av kamaxeln. Därtill kan ventillyftet styras i två nivåer på avgassidan. Resultatet är 300 hästar och 400 Nm i GTI Clubsport och 333 hästar och 420 Nm i R.
Volkswagens ingenjörer har sett över chassit hos både Clubsport och R med vassare fjädrar, dämpare och mer aggressiva hjulvinklar (-1.20° fram och 1.45° bak) samt prestandakullager. Adaptiva dämpare (DCC) finns som tillval. GTI har fått progressiv styrning och VW har gått så långt att de plockat in Sven Bohnhorst som var Bugattis tidigare testförare för att få till lite av samma styrkänsla som i Bugatti Pur Sport! GTI har även VAQ-diffen (vorderachse querdifferential) på framaxeln som hjälper till att fördela kraften till det hjul som behöver det mest. Numera finns det bara en sjuväxlad DSG-låda och fyrdörrars kaross.
Komfort
Det är en Golf, klart den har komfort. Allting är genomtänkt till tusen. Från stolarnas ergonomi till rattvinkel, pedalavstånd och instrumentering. Baksätet är klassledande i sittkänsla med en bra dyna, fin lutning på ryggstödet och en bra benvinkel. Visst är chassit fastare än i Snällgolf men det är inte sämre än valfri suv som alla envisas att åka runt i. Lägger du till 10 000 kronor får du adaptivt chassi som kompenserar ännu mer för sportchassit.
Köregenskaper
Wow! GTI Clubsport och R är ganska skilda väsen trots att de delar både motor och kaross. Clubsport är framhjulsdriven med progressiv styrning och R har fyrhjulsdrift. Känslan i Clubsport är mer delikat än R och belönar föraren med en delikat styrkänsla och en exakthet i greppkänslan. Det finns en lätthet i bilen och du vet precis var du har den. R är i jämförelse lite mer trubbig med sin fyrhjulsdrift och momentfördelning på bakaxeln som klarar av väldigt avancerad manövrar. Det finns ett driftläge som gör att du kan sladda hejvilt. Eftersom Clubsport är framhjulsdriven kräver den en mer noggrann körstil medan R är mer förlåtande. Den ena är en sekund snabbare till 100 km/h i acceleration rakt fram men runt en bana skulle jag tippa att Clubsport är snabbare. När jag körde originalet runt Portimaõ-banan 2015 hade jag en manuellt växlad CS medan Volkswagens racerförare körde framför i en DSG- växlad R. Han fick be mig att backa av för att han kunde inte köra ifrån mig …
Förarmiljö
När Golf 8.5 presenterades gjordes det en stor grej att VW hade pudlat och tagit tillbaka de fysiska rattknapparna. Men inte i Clubsport och R, där är de pekkänsliga plastsjoken kvar. Flera gånger under mina varv på Lausitzring råkade jag komma åt rattvärmen vilket blir ganska irriterande när man redan är svettig. Är pekkänsliga knappar på ratten en dealbreaker kan du alltid välja vanliga GTI, den har fysiska knappar på ratten.
Infotainment
Golf 8.5 fått den stora skärmen som gjorde debut i ID.7 och vassare mjukvara. Vi är nu uppe i MIB4 (moduler infotainment system). Både grafiken och menysystemet är nytt. Det funkar fint. VW har även integrerat Chat GPT av någon anledning. Som om att köra bil inte kräver tillräckligt med koncentration.
Bagageutrymme
GTI rymmer 33 liter mer än R men den senare finns även som kombi och då är det inte längre en tävling. Dragkrok finns till R men inte till Clubsport (så klart).
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP så klart och genomgående höga betyg för säkerheten ombord och
ADAS-funktioner (advanced driver-assistance system). Travel Assist ingår i
standardutrustningen men sidokrockkuddar fram och bak kostar 4 600 kronor extra.
Utrustningsnivåer
Clubsport är faktiskt en utrustningsnivå till vanliga GTI och tillvalet kostar 48 000 kronor. Sedan finns så klart GTI Performance-paket med 19-tummare, Akrapovic-system och förhöjd toppfart till 267 km/h. För Golf R kan vi säga att kombi är en utrustningsnivå, den kostar då 12 000 kronor mer än halvkombimodellen.
Waykes omdöme
Det är en Golf – köp! Otroligt kompetenta bilar båda två på varsitt sätt. Är du ute efter lite mer spets, välj Clubsport. Vill du sladda, välj R. Har du familj – välj R.
Fakta VW Golf GTI Clubsport
- Motor: R4, turbo, bensin, 1 984 cm3
- Effekt: 300 hk
- Vridmoment: 400 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 5,6 sek
- Toppfart: 267* km/h
- Förbrukning: 7,8 l/100 km
- Koldioxid: 178 g/100 km
- Grundpris: från 454 900 kronor
- Rival: Honda Civic Type R
Fakta VW Golf R
- Motor: R4, turbo, bensin, 1 984 cm3
- Effekt: 333 hk
- Vridmoment: 420 Nm
- Drivning: Variabel fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 4,6 sek
- Toppfart: 270* km/h
- Förbrukning: 8,1 l/100 km
- Koldioxid: 184 g/100 km
- Grundpris: från 544 900 kronor
- Rival: Toyota GR Yaris
*Med performance-paket