Provkörning av Volvo XC60 T8
Volvo XC60 har alltid varit en populär bil men sedan den pånyttföddes i generation två är det en av de mest kompletta bilar som finns på marknaden. Den har egentligen bara en nackdel: den är en suv. Och som sådan bekant drar suvar mer bränsle än kombibilar för att de är aerodynamiskt klumpigare. Men nu är det ju suvar som folk efterfrågar (och för att tillverkarna marknadsför dem stenhårt för att de vet att de kan tjäna multum på dem). Tur då att de kommer med batteri och sladd så det går att åka utsläppsfritt och billigt i några mil.
Laddhybridvarianten har uppdaterats fyra gånger med större batteri och mer räckvidd och först nu är vi uppe på acceptabla nivåer. Räckvidden anges till 75 kilometer varav 65 är fullt nåbara. Tillräckligt för att klara två dagars genomsnittliga körsträckor på el.
Inte nog med att räckvidd och batteristorlek trimmats, även motorerna (alla tre) har fått mer effekt och XC60 T8 AWD Recharge är nu Volvos mest effektstinna bil någonsin! Komfort- och utrymmesmässigt är XC60 i det absoluta toppskiktet. Kvalitetskänslan är mycket hög och finesser (som den gömda iPad-fickan under baksätet) är genomtänkta och härliga. Fint är också det uppdaterade menysystemet, som numera är Androidbaserat (Google), och för en gångs skull har en helt okej röststyrning (be den att ge dig en komplimang eller att dra ett skämt!).
Fakta Volvo XC60 T8 AWD Recharge
- Motor: 2,0-liters radfyra, turbo + 2 elmotorer
- Batteri: 18,8 kWh (brutto) 14,9 kWh (netto)
- Systemeffekt: 455 hk
- Vridmoment: 309 + 400 Nm
- Växellåda: 6-växlad automatlåda
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd på el: 75 km, enligt Transportstyrelsen
- 0–100 km/h: 5,5 sek
- Toppfart: 180 km/h (begränsad)
- Förbrukning: 1,1 l/100 km (19,7 kWh på el)
- Koldioxid: 25 g/km
- Pris: från 650 000 kr (T6)
- Rival: Audi Q5 TFSIe