Provkörning av Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Nya elbilar sköljer över marknaden och Volvo XC40 P8, som är helt elektriskt, är en av dem. Snabb som attans men ganska dyr. Håller den hypen?
Biltest av nya Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Den kom till slut: Volvos första elbil! Lite sent kan man tycka eftersom Volvo har som mål att 50 procent av bilarna som säljs 2025 ska vara helt elektrifierade och att koncernsyskonet Polestar 2 (som bygger på samma arkitektur och teknik) har funnits i mer än ett halvår på marknaden.
Skillnaden mellan Polestar 2 och Volvo XC40 P8 kan sammanfattas med att Volvon är 40 000 kronor dyrare, mindre tekniskt avancerad och har kortare räckvidd. Men Volvo XC40 P8 är en suv och är det något som bilköpare älskar så är det att köpa suvar. Faktum är att Volvo XC40 är den tredje mest sålda bilmodellen i Sverige, efter Volvo V60 och Volvo XC60.
Fakta Volvo XC40 P8 AWD Recharge
- Batteri: 78 kWh (brutto)
- Effekt: 2 x 150 kW (204 hk)
- Vridmoment: 2 x 330 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 411 km (WLTP)
- 0–100 km/h: 4,9 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 24,3 kWh/100 km
- Pris: 699 000 kr (före bonus)
- Rival: Volkswagen ID.3
Komfort och motor
Volvo har tagit i från tårna med effekt och med dubbla elmotorer, en på vardera hjulaxel, levererar P8 hela 408 hästkrafter och 660 Newtonmeter. Eftersom elbilar, oavsett effekt, har underhållande köregenskaper på grund av den omedelbara responsen i drivlinan är P8 väldigt rolig att gasa med. Inget som tynger samvetet dessutom då det är både ljudlöst och utsläppsfritt. Dock gör kombinationen tung, effektstinn bil och suvkaross inget under för komforten som är i sportigaste laget. Det korta axelavståndet bidrar till livliga karossrörelser och speciellt baksätespassagerare har svårt att sitta still vid färd.
Utrustning och interiör
Utrustningsnivån från start är ganska skral. En så nödvändig sak för en elbil som värmepump kostar 6 900 kronor extra men eluppvärmda säten fram och bak är standard, liksom rattvärme. Interiören känner vi igen från övriga moderna Volvo-bilar men infotaimentsystemet har fått förbättrad grafik och är nu Googlebaserat. Ett bra tillskott. Synd bara på små ikoner på displayen som är svåra att pricka när man kör.
Eftersom elbilen är baserad på en fossilbil är det inga problem att få till en bra dragkapacitet. Hela 1 500 kilo får XC40 P8 dra men krok kostar 11 900 kronor extra och fälls ut via en knapp i bagageutrymmet.
Laddning
Snabbladdningskapaciteten är hög, hela 150 kW och 0–80 procents laddning ska gå på 40 minuter vid optimal temperatur. Samma laddning hemma ska ta åtta timmar.
Köregenskaper
Modernt på många elbilar är avsaknad av startknapp. Sätt dig bara i bilen, tryck på bromsen, lägg i rätt växel och dra iväg. Man kan dock undra hur barnsäkert det är? Via inställningar i menyn kan man välja om man vill köra på traditionellt sätt med gas och broms eller om man vill köra med ett enpedalsläge. Kräver lite tillvänjning men otroligt skönt när man behärskar det.
Sammanfattningsvis
Sammantaget är XC40 P8 en enkel typ av elbil som lockar med prestanda och lyxkänsla. Men suvkarossen ger en hög förbrukning och det tar av räckvidden. När man dessutom får en likadan bil hos Polestar 2 som både är billigare och har lägre förbrukning undrar man vem som vill ha XC40 P8. Men suvsuget är stort i Sverige och världen.
Text: Jens Trulsson