Provkörning av Volkswagen Passat eTSI
Varje gång Volkswagen lanserar en ny Passat ritar de om kartan för vad du ska förvänta sig i den övre mellanklassen. Är detta världens bästa bil sett till utrymmen, komfort och pris?
Teknik
Mildhybriddriften 1,5 eTSI som för första gången erbjuds i Passat har en effekt på 150 hk (110 kW). Den har en 1,5-liters 4-cylindrig bensinmotor (1,5 TSI evo2), som dessutom levereras med aktiv cylinderavstängning (Active Cylinder Management, ACTplus).
Som mildhybriddrift är bensinmotorn ansluten till ett 48 V litiumjonbatteri och en 48 V remstartgenerator. 1,5 eTSI erbjuder särskilt goda igångkörningsegenskaper och hög effektivitet eftersom motorn stängs av
helt upprepade gånger tack vare de elektriska komponenterna. I dessa fall rullar Passat utan utsläpp från TSI-motorn. 1,5 eTSI är som standard utrustad med en 7-stegad DSG (dubbelkopplingsväxellåda).
På den svenska marknaden kommer nya Passat att erbjudas i flera olika drivlinor: en mildhybrid (eTSI),två laddhybrider (eHybrid) och en fyrhjulsdriven diesel (TDI).
Komfort
Passat är en väldigt bekväm bil. Stolarna är nyutvecklade och erbjuder mycket bra komfort åt alla håll. Även i basutförande (Business) är massagestolar standard. I baksätet finns det gott om utrymme för både knän och fötter och sittdyna och ryggstöd avlastar kroppen perfekt. Även nackstöden bak och fram är utformade för maximal komfort med extra padding som gör det mjukt att luta huvudet mot dem.
Förarmiljö
Glöm hur du kommer ihåg att Passat har sett ut. Volkswagen har designat om interiören helt. Nu sitter en helt digital och konfigurerbar display som förarinstrument. Som tillval erbjuds även en ny head up-
display. Rattknapparna är individuella fysiska knappar
Köregenskaper
Volkswagen Passat är Europas vanligaste tjänstebil och som sådan rullar den många mil på vägarna. Följaktligen lägger VW stora pengar på chassiutveckling och nya Passat är precis som sina föregångare en riktigt fin bil att köra. Styrningen är kommunikativ och trevlig utan att vara nervös och för ”på”. Chassit är välavstämt och de vanliga dämparna är duktiga på att filtrera bort ojämnheter och att se till att komfortnivån är hög. Det finns helt nya adaptiva tvåventilsstötdämpare som ska möjliggöra en ”ovanligt stor spridning mellan dynamik och komfort” (tillval, 14 500 kr).
Infotainment
Nya Passat har fått senaste generationens modulära infotainmentsystem (MIB4) från Volkswagen. Alltså samma typ av system som hittills suttit i ID.-bilarna. Nya Passat delar menystrukturen och den grafiska designen med bland annat ID.7. Detta betyder bland annat att alla typer av reglage är förpassade till pekskärmen, även sådana för klimatkontroll.
Bagageutrymme
Nya Passat lastar 40 liter mer än föregångaren och landar nu på smått fantastiska 690 liter under insynsskyddet (som är elektriskt). Total lastvolym är 1 920 liter. Sätena är fällbara i 60/40-konfiguration
men mittplatsen har en rejäl genomlastningslucka som kan ackommodera även snowboardar (eller vad du nu vill ha där som är jämnstort). Dragvikten är 1 600 kilo.
Säkerhet
Nya Passat har inte testats av Euro NCAP än men att den skulle få annat än fem stjärnor är otänkbart. Volkswagen har även utrustat nya Passat med ett flertal förarassistanssystem som standard, bland annat adaptiv farthållare, körfältsbytesassistent, autobroms, filhållningshjälp och bromsning för mötande fordon vid svängning.
Utrustningsnivåer
Nya Passat kan på den svenska marknaden konfigureras i de tre utrustningsversionerna Business, Elegance och R-Line. De har alla förbättrats avsevärt jämfört med tidigare versioner. Standardutrustningen innehåller funktioner som det nya infotainmentsystemet, Car2X-varningssystemet, App Connect (trådlös Apple- och Android-integration), automatisk klimatanläggning, USB-C-portar med upp till 45 W laddeffekt fram, LED-strålkastare, LED-baklyktor och ett flertal förarassistanssystem.
Waykes omdöme
Volkswagen har gjort det igen, lanserat en Passat som inte bara är bra utan riktigt, riktigt bra. Funktionell, bekväm och rimligt prissatt. Den kryssar egentligen i alla rutor utom ren lyx, vilket är ganska lyxigt.
Fakta Volkswagen Passat eTSI
- Motor: R4, bensin, turbo, mildhybrid med cylinderavstängning
- Systemeffekt: 110 kW/150 hk vid 5 500 r/min
- Vridmoment: 250 Nm vid 1 500–3 000 r/min
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 9,2 sek
- Toppfart: 222 km/h
- Förbrukning: 5,5 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 125 g/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 437 900 kronor
- Rival: Skoda Superb Combi