Provkörning av Volkswagen Multivan E-Hybrid
Med inträdet av T7, som den senaste serien heter, gör Volkswagen också ett avsteg från de bussar som annars har byggt på transportbilschassin. Numera använder de samma plattform som till Passat, Golf med flera: MQB-plattformen. Den främsta fördelen är att bussen nu får personbilskomfort och teknik som transportbilar än så länge bara kan drömma om. I stort sett alla säkerhetssystem som personbilarna erbjuds går nu att få till Folkabussen, inklusive Trailer assist för att backa och koppla släpvagn till Travel assist.
Volkswagen Multivan E-Hybrid - En buss för folket
Inuti är det typiskt Folkabuss-likt med stolar i flera rader som går att skjuta och flytta runt. Skillnaden nu mot tidigare är att skenorna i golvet är elektrifierade och därför går det att få både bältespåminnare och sätesvärme i ytterplatserna (tillval för 7 500 kronor) om bilen utrustats med individuella säten. I och med bytet till en personbilsplattform har också komforten förbättrats avsevärt. En transportbilsplattform är annars byggd för att vara tung framtill och kunna hantera mycket last över bakhjulen. Med MQB-plattformen får nya T7 adaptiva dämpare som tillval vilket gör under för komforten. Framför allt över ojämnheter där fordon byggda på transportbilschassin kan vibrera kraftigt
när man kör över skarvar eller gropar men T7 flyter fram ganska obehindrat. Ofta är komforten också koncentrerad till framvagnen medan passagerare längre bak sitter och skumpar runt i sina säten. Så är inte fallet i T7, tack och lov. Men det kräver ett ställbart chassi för 13 750 kronor. Egentligen det första som en
potentiell köpare ska klicka i.
Räckvidd
För första gången i historien är nya Folkabussen en laddhybrid. Under skalet sitter samma drivlina som i Passat GTE: en 1,4-liters bensinmotor kopplad till en elmotor och ett 10,4 kWh-batteri (netto) som ska ge en elektrisk räckvidd på 47 km.
Anledningen till att Volkswagen väljer att bygga en laddhybrid är att basen är en Passat GTE. Tekniken finns där redan och den helelektriska Folkabussen finns i form av ID. Buzz som har säljstart till våren. Den byggs för övrigt på MEB-plattformen och är typ en ID.4 i andra kläder.
Komfort
Förarkomforten är perfekt och stavas bland annat armstöd. Ett på vardera sida stolen garanterar en långfärdskomfort som är svårslagen, även i personbilar. Den höga sittpositionen bidrar också men utan de nackdelar som bussar vanligtvis dras med. Det vill säga att pedalerna är för nära fötterna vilket ger en taskig vinkel mellan fot och smalben. Tröttsamt i längden. Men i T7 är pedalerna längre fram och benen får en mer personbilslik vinkel. Otroligt skönt.
Fakta VW Multivan E-hybrid
- Motor: 1,4-liters radfyra, turbo + elmotor
- Batteri: 10,4 kWh
- Systemeffekt: 218 hk
- Vridmoment: 350 Nm
- Växellåda: 6-växlad dubbelkopplingslåda
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd på el: 47 km, enligt Transportstyrelsen
- 0–100 km/h: 11,6 sek
- Toppfart: 190 km/h (begränsad)
- Förbrukning: 1,9 l/100 km (17,4 kWh på el)
- Koldioxid: 42 g/km
- Pris: från 507 040 kr exklusive moms
- Rival: Mercedes-Benz EQV