Provkörning av Volkswagen ID.7
Volkswagen har gått in i andra andningen med elbilsplattformen MEB och lanserat sin ”el-Passat” ID.7. Med tre meters axelavstånd, en totallängd på fem meter, nytt infotainmentsystem och instrumentering samt ny elmotor är detta en sedan i övre mellanklassen som ska konkurrera med premiummodeller till en schyst pris.
Teknik
ID.7 baseras precis som VW:s övriga elbilar på MEB-plattformen. Den relativt låga karossen ska vara särskilt aerodynamisk med bara 0,23 Cd. Detta är Volkswagens längsta elbil hittills och mäter nästan fem meter (4 961 mm). Vår provmodell (Pro) var utrustad med ”standardbatteriet” på 77 kWh netto. Ett nytt batteri på 86 kWh netto introduceras senare i år. Den nya APP550-motorn på 210 kW och 550Nm kommer standard på ID.7 och ID.4/5 kommer introduceras med den motorn senare i år. ID.7 har en mängd assistanssystem som ska förenkla körupplevelsen i standardutförande, bland annat en head up-display med förstärkt verklighet. Laddkapaciteten anges till 170 kW för 77 kWh- batteriet medan 86 kWh-batteriet ska klara upp till 200 kW.
Komfort
För första gången i VW:s elbilar går det nu att få ventilerade säten fram och sätesvärme bak! Stolarna är framtagna i samarbete med den tyska organisationen för mer hälsosamma ryggar och är riktigt sköna. Massage finns också i ergoActive-sätena. Luftfjädring finns inte, men däremot adaptiva dämpare (DCC)som gör färden väldigt behaglig. Det långa axelavståndet ger lugna karossrörelser och ID.7 rör sig trevligt och smålyxigt över underlaget. Utrymmena är slösande i längsled men för långa personer kan takhöjden i baksätet kännas något låg. Trots batteriet under golvet sitter du riktigt skönt i baksätet. Det finns okej med plats under framstolarna och dynan ger bra lårstöd även om du är upp till 185 centimeter lång.
Förarmiljö
Du känner igen dig (det är ju en Volkswagen) men med en del förändringar. ID.7 förlitar sig mycket på förhöjd verklighet, så kallad AR, och VW har därför valt att göra själva kombiinstrumentet framför föraren så att det endast innehåller det som krävs för att bilen ska klara lagkraven. Resten projiceras i rutan framför föraren i olika nivåer beroende på vilken typ av information det är. Alla reglage är på ett bra avstånd och även förare över 185 centimeter sitter bekvämt.
Köregenskaper
Den nya APP550-elmotorn är pigg och vridmomentet är enormt. I vinterhalkan gäller det att smyga på gasen för att ID.7 inte ska börja vicka på höfterna. Nu finns det också en sportknapp för antisladdsystemet som du kan aktivera och då blir det ännu roligare. ID.7 ställer upp på breda ställ i snön och mungiporna letar sig högre och högre. Bakhjulsdriften gör också att framhjulen bara kan koncentrera sig på att styra och slipper moment från drivaxlar. Det ger en fin känsla som är lagom nedtonad för att inte bli för sportig. ID.7 ligger stabilt på vägen och slukar milen obehindrat. Det är trivsamt och ganska underhållande bakom ratten. Volkswagens skyltigenkänning har tyvärr fortsatta problem med att identifiera korrekt hastighet på vissa
stora trafikleder i Stockholmsområdet och kan lätt förväxla hastigheten på avfarten med den på trafikleden vilket leder till störningar om du använder farthållaren ihop med skyltigenkänningen.
Infotainment
Mittenskärmen har växt till 15 tum och har förbättrad processorkraft och nya menyer. Gränssnittet är bekant och tilltalande. Förhoppningsvis har Volkswagen kommit till bukt med mjukvarubuggarna. Röststyrningen är förbättrad och har fått ett namn: IDA. Nu förstår den mindre specifika kommandon som ”jag fryser om händerna” för att sätta igång rattvärm samt att rikta varmluft mot händerna. Men det finns ju en knapp på ratten för rattvärme. Enklare att använda den.
Bagageutrymme
ID.7 har en halvkombilucka där hela glaspartiet följer med upp för enkel i- och urlastning. Bagageutrymmet rymmer 532 liter med alla stolar i uppfällda lägen och 1 586 liter när de ligger ner. Baksätet fälls i 40/60-format och det finns en genomlastningslucka. Dragkrok finns också och dragvikten för den bakhjulsdrivna modellen är 1 000 kilo. Troligen får den fyrhjulsdrivna varianten något högre dragvikt.
Säkerhet
ID.7 fick fem stjärnor i Euro NCAP med skyhöga resultat för de ombordvarande.
Utrustningsnivåer
Vi har kört Pro som har samma 77 kWh-batteri som övriga ID-syskon men en ny motor. Pro S kommer senare i vår med det nya stora batteriet som ska ge bilen en räckvidd på nära 70 mil. Därefter är det troligt att vi får se en GTX-modell med fyrhjulsdrift.
Waykes omdöme
ID.7 är bilen som vi väntat på. En slimmad kaross med stora utrymmen som kan komma riktigt långt på en laddning. Kombin är väl egentligen den som svenskarna längtar efter och då kommer VW ha en riktig storsäljare i sortimentet.
Fakta Volkswagen ID.7 Pro
- Batteri: 82 kWh brutto, 77 kWh netto
- Effekt: 286 kW
- Vridmoment 550 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: Upp till 583 km
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/170 kW
- 0–100 km/h: 6,5 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 15,2 kWh/100 km
- Grundpris: 654 900 kr
- Rival: Hyundai Ioniq 6