Provkörning av nya Volkswagen ID.3
Volkswagen kommer med sin första uppdatering av en ID.-bil och säger att de har antagit ett flertal förslag från kunder och implementerat dem ”för att förbättra produktvärdet och standardutrustningen”. Huvudfokus har lagts på att göra interiören mer hållbar (och mjukare) samt att tuffa till exteriören.
Teknik
Inga förändringar här utan det är samma batterier och elmotor som erbjuds. Den stora skillnaden ligger i att Volkswagen ID.3 nu stödjer plug & charge där bilen och laddstolpen sköter kommunikationen om laddningen utan strul med laddappar, brickor eller kontokort (förutsatt att du har en VW laddabonnemang).
Komfort
Mjuka och bekväma säten och lättanvända utrymmen. De integrerade armstöden i framstolarna är ett genidrag och ger god bekvämlighet. God skjutbarhet i ratt gör att även långa personer har lätt att hitta en fin körställning. Baksätets dyna är mjukare än tidigare och lyckas navigera balansen mellan batterier under golvet och låg dyna på ett föredömligt sätt utan att knävinkeln blir alltför lidande.
Förarmiljö
Förarmiljön är visuellt intakt förutom att kombiinstrumentet nu även huserar en färddator samt att infotainmentskärmen har vuxit med två tum. Det är lättöverskådligt och smart. Dörrarna har också byggts om för att få mjukare och större ytor. Dessutom är armstöden i dörrarna nu mer generösa och har en tydligare design.
Köregenskaper
ID.3 är trevlig och enkel att köra men har ett ganska fast chassi vilket kan göra att färden ibland upplevs som stötig. Ställbar dämpning finns som tillval och rekommenderas starkt. Styrningen är välavvägd med fin precision och närvaro utan att vara för på. Liten vändcirkel tack vare bakhjulsdrift.
Infotainment
Skärmen har gått från 10 till 12 tum och med den senaste uppdateringen av mjukvaran är det numera lättanvänt och responsivt. Menyerna har blivit tydligare med bättre struktur. Apple Carplay och Android Auto kräver sladd.
Bagageutrymme
Fortfarande 385 liter men det går att utrusta med dubbla bagagegolv (1 100 kr) och även en cykelhållaren som ser ut som en dragkrok som monteras bakom registreringsskylten (5 300 kr). Ingen frunk.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP (så klart) och den har även tillägget Advanced för att den har så kallad Car 2 X-teknik som varnar för lokala faror. Genomgående höga poäng i alla kategorier.
Utrustningsnivåer
Det är Pro Performance (58 kWh) eller Pro S (77 kWh) som gäller. Det skiljer 60 000 kronor i pris och för det får du 13 mil längre räckvidd och en plats mindre i baksätet. Pro S är nämligen fyrsitsig för att maximera räckvidden.
Waykes omdöme
ID.3 är en bil som är lätt att leva med och nu har en av de mest kritiska punkterna åtgärdats: det buggande infotainmentsystemet. Med förbättrad räckvidd och ökad standardutrustning hoppas VW kunna krydda ID.3-erbjudandet för en ökad försäljning. En bil som växer med uppgiften.
Fakta
- Batteri: 58 kWh netto
- Effekt: 150 kW
- Vridmoment 310 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 419 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/120 kW
- 0–100 km/h: 7,3 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 15,6 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: från 479 900 kronor
- Rival: Cupra Born