Provkörning av Toyota Yaris Hybrid
Toyota är Sveriges fjärde största bilmärke och Toyota Yaris är den bäst säljande bilen i sitt segment i Sverige. Nu har Yaris uppdaterats med ny teknik. Är den värd sina pengar?
Teknik
Toyota Yaris är en elhybrid vilket betyder att den har en bensinmotor, ett litet batteri och en elmotor som kan driva bilen några kilometer. Resultatet är sänkt bränsleförbrukning och därmed också utsläpp. Bensinmotorn är en liten trecylindrig historia som levererar 98 hästar. Den förser ett litiumjonbatteri på 0,7 kWh med energi som i sin tur driver en elmotor (som sitter i ett transaxelhus tillsammans med en annan elmotor). De två motorerna kallas MG1 och MG2 av Toyota efter motor/generator. MG1 startar
motorn och genererar energi till hybridbatteriet samt 12-voltsbatteriet. MG2 är större och kan driva bilen.
Det är MG2 som har biffats till från 59 till 62 kWh och 141 Nm till 180 Nm. Resultatet är att Yaris nu kan gå längre sträckor på el och MG2 kan till och med driva bilen helt elektriskt upp till 80 km/h.
Komfort
Yaris är genomtänkt och riktigt bekväm för att vara så liten. Fjädringen är välavstämd och säten är sköna.
Eftersom det är en konventionell bil har även baksätespassagerarna god komfort eftersom fötterna inte behöver trängas med ett stort batteri. Det sitter under baksätet istället. Vår provbil rullade på 17-tummare vilket är onödigt låg profil och är bara till för att ge ett sportigt
utseende. Men en högre profil på däcken skulle även rullkomforten bli bra.
Förarmiljö
Förarmiljön är funktionell. Det är gott om fysiska knappar, vilket är trevligt. Dock sitter de inte alltid tillsammans. Till exempel sitter stolsvärme och rattvärme på varsin sida om ratten, vilket kan verka
förvirrande till en början. Men det är för att Yaris är en global bil och inte alla marknader behöver rattvärme. Därför sitter extrafunktionerna på en liten knappmeny vid vänster knä istället.
Förarinstrumentet är numera helt digitalt och kan konfigureras i en mängd varianter för att passa så många som möjligt. Det finns även en stor head up-display (tillval).
Köregenskaper
Yaris 130 är en pigg liten bil. Effekten ger inte någon raketprestanda men tillsammans med den låga vikten är den ganska rolig att köra även om styrkänslan är ganska avslappnad. Med den större elmotorn känns det skönt att kunna köra långa sträckor på el utan att bensinmotorn aktiveras. Vi fick en bil som bara rullat fyra kilometer vilket resulterade i abnormt höga förbrukningssiffror. Något som korrigerades när miltalen klivit över hundratalet.
Infotainment
Toyota piffade till sitt infotainmentsystem för några år sedan men jämfört med de flesta konkurrenter känns det hopplöst daterat. Allting finns men gränssnittet är trist och tvådimensionellt.
Det fina är att alla funktioner som kan klaras av utanför infotainmentsystemet gör det. Det finns ett volymvred och det finns fysiska knappar för alla klimatinställningar. Sådant som underlättar vardagskörning.
Bagageutrymme
286 liter under insynsskyddet låter inte mycket men du får plats med mer än du tror, glöm inte att bilen är under fyra meter lång. Sätena går så klart att fälla om du behöver lasta mer. Skulle du eftermontera en dragkrok får du dra 450 kilo.
Säkerhet
Yaris har fem stjärnor i Euro NCAP. Toyota har just nu stora problem med omfattande fusk i krocktester men inget som berör europeiska modeller.
Utrustningsnivåer
Det finns för närvarande fem olika utrustningsnivåer med Active och ActivePlus för 115-hästarsmotorn och Style, GR Sport och Premiere Edition för 130-hästarsmotorn. Priset börjar på 254 900 kronor för en basutrustad 115 Active och går hela vägen till 333 800 kronor för 130 Premiere Edition.
Waykes omdöme
Toyota Yaris är ett säkert kort i klassen. Inte bara på grund av sina försäljningsframgångar utan för sin praktiska och trygga framtoning. Bränslesnål, lättanvänd och stabilt konstruerad. Och bilvärldens bästa rykte som ett märke som bygger nästintill ofelbara bilar.
Fakta Toyota Yaris Hybrid 130
- Motor: R3, turbo, bensin, 1 490 cm3
- Effekt: 93 hk
- Elmotor: 62 kW
- Systemeffekt: 130 hk
- Vridmoment: 185 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 9,2 sek
- Toppfart: 175 km/h
- Förbrukning: 4,2 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 95 g/100 km
- Grundpris: från 323 800 kronor
- Rival: Suzuki Swift Hybrid