Provkörning av Toyota Corolla Cross
Årets familjebil enligt Motorförarens helnykterhetsförbund heter Toyota Corolla Cross. Ett säkert och förnuftigt val som framför allt spelar på användarvänlighet och förnuftighet.
Teknik
Det tog lång tid innan Toyota valde att erbjuda alla (nästan, inte Aygo, GR86, Hilux, Land Cruiser och Proace) sina modeller med hybridteknik. Utsläppskraven ändrade på det. Under huven sitter Toyotas skottsäkra hybridteknik med en 2,0-liters bensinmotor, ett yttepytte litiumjonbatteri på 830 Wh och två elmotorer (en i växellådan och en på bakaxeln). En så kallad parallellhybrid, eller självladdande hybrid. Ett effektivt sätt att sänka bränsleförbrukningen med enkla medel.
Komfort
Corolla Cross upplevs lite stram, framför allt i fjädringskomforten men även i själva kupén. Den är praktisk och funktionell snarare än flärdfull. Detta är en bil du köper för tryggheten.
Förarmiljö
Funktionellt och smart med stora tydliga displayer. Alla reglage och knappar är fysiska och lättåtkomliga. Enda plumpen i protokollet är den något svårnavigerade färddatorn. Det finns mängder av information att tillgå, den är bara inte helt enkel att få fram.
Köregenskaper
Väldigt lätt styrning med väl filtrerad styrkänsla kopplad till ett snällt chassi med trygga köregenskaper. Corolla Cross är ingen inspirerande körmaskin men väl en trygg kompis som inte spårar på vägen eller pockar på uppmärksamhet i onödan.
Infotainment
Det finns inget volymvred och själva gränssnittet i displayen känns inte lika modernt som vissa konkurrenter (Kia/Hyundai, Nissan. Tacksamt är att allting är standard förutom JBL-systemet. Trådlös Apple Carplay men Android Auto med sladd.
Bagageutrymme
384 liter är ganska litet för klassen. Men det är oknussligt och det är inga problem att bara langa in grejer. Svårare blir det när sätena fälls i 40/60-konfiguration. Ingen genomlastningslucka heller och skarven mellan bagageutrymmet och sätena är över en decimeter hög.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP där den enda missen är att hastighetsassistenten får låga poäng, 0,9 av 3,0.
Utrustningsnivåer
Toyota kör vidare med nivåerna Active, Style och Executive med fasta utrustningsnivåer. De enda tillval som går att köpa till är pluspaket för Active och Style med säkerhetsfunktioner som döda vinkel-varnare, parkeringssensorer fram och bak, rear cross traffic alert och safe exit assist. Extrautrustning fö Executive är läderklädsel och panoramatak. Annars är allt standard.
Waykes omdöme
Toyota har gjort det igen: Byggt en bil som kryssar i alla rutor men som ändå inte väcker något större ha begär. En vettig familjebil som inte spränger banken och har en schyst förbrukning tack vare drivlinan. Ett tryggt köp som görs mer med förnuftet än med känslan.
Fakta Toyota Corolla Cross HSD
- Motor: 2,0-liters radfyra + elmotorer
- Systemeffekt: 197 hk
- Vridmoment: I.u.
- Växellåda: Steglös
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 7,5 sek
- Toppfart: 180 km/h (begränsad)
- Förbrukning: 5,4 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 122 g/km
- Pris: från 364 100 kr
- Rival: Nissan Qashqai e-Power