Provkörning av Toyota bZ4x
Toyota har varit ledande på batteribilar under 30 års tid. Men någon renodlad elbil har de inte fått fram förrän nu. Lite sent kan tyckas. Det ska sägas att Toyota fortfarande inte riktigt tror på elbilen utan denna satsning känns mest pliktskyldig eftersom alla andra gör det. Elbilen BZ4X är resultatet av ett samarbete med Subaru där de båda företagen bidragit 50/50 till projektet.
Teknik
bZ4X finns både som fram- och fyrhjulsdriven, till skillnad mot Subaru Solterra som endast finns med fyrhjulsdrift. Markfrigången är också 33 millimeter lägre på bZ4X vilket borde ge en ganska mycket bättre förbrukning. Men inte på pappret. Versionen vi körde är en AWD i Executive-utförande. Toppversionen för 681 900 kronor alltså. En motor fram och en bak på respektive 80 kW och en systemeffekt på 160 kW (218 hk). Laddeffekt är 11 kW AC-laddning och 150 kW DC-laddning. Förvärmning av batteriet finns inte, däremot värmepump. När batteriet töms helt, som i vårt test, försvinner möjligheten att köra komfortfunktioner som
klimatanläggning till att batteriets state of charge nått en viss nivå igen.
Komfort
bZ4X är skön att köra och körställningen är fin där ratten har god skjutmån och även en längre förare kan sitta bekvämt. Stolarna är inte så skålade utan har en mer rundad profil. Baksätet är något trångt för personer över 180 cm med låg takhöjd och elbilstypiskt högt golv som gör att låren inte får någon avlastning av dynan. Ryggstödet i baksätet är ställbart i två lägen.
Förarmiljö
Toyota har på sitt vanliga manér spritt ut knappar och funktioner hej vilt i kupén. Till exempel sitter det fysiska knappar för nollställning av trippmätaren och reostatfunktionen nere till höger om ratten. Det lilla instrumentklustret framför föraren är smidigt men är svåröverskådligt och det blir ett himla fipplande för att kunna se alla funktioner. Till exempel saknas visning av batteriprocent, det finns bara i appen. Rattknapparna är smidiga och enkla att använda.
Köregenskaper
bZ4X är trygg på vägen. Styrningen är ganska direkt men bjuder inte på någon vidare vägkänsla. Fjädringen är suvigt stram men har ändå en finstämd mjukhet som gör den mindre snackig över ojämnheter. Den adaptiva farthållaren fungerar fint och lättanvänd.
Infotainment
Toyota har lyft sitt infotainment flera snäpp men ligger fortfarande på en miniminivå jämfört med konkurrenterna. Det går inte att dela upp skärmen i flera vyer och gränssnittet känns något gammaldags. Vi saknar också ett flertal elbilstypiska funktioner som batteristatus i procent (finns i appen däremot) och
funktionsförbrukning, alltså vad elektriciteten i drivbatteriet går till. Apple Carplay (trådlöst) och Android Auto (med sladd) finns.
Bagageutrymme
452 liter (441 liter med JBL-system) under insynsskydd är godkänt. Framför allt är bagageutrymmet lättlastat utan trösklar, skarvar och kanter.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP, allt annat hade varit otänkbart. Därtill är den mesta säkerhetsutrustningen standard även i instegsnivån Active och det som saknas är aktivt krockskyddssystem med förarövervakningskamera, döda vinkel-varnare, parkeringssensorer, intelligent autobroms bak och safe exit assist.
Utrustningsnivåer
Toyota arbetar vidare med nivåerna Active, Style och Executive där den sistnämnda har nästan allt standard. Nivå Active är väldigt basutrustad och det enda tillvalspaket som finns är elektrisk baklucka och regnsensor. Vid köp av en så pass dyr bil som bZ4X får man hoppas att köpare i alla fall börjar på nivå Style.
Waykes omdöme
Toyota bZ4X känns ofärdig som elbil. Priset är högt i förhållande till vad man får. Drivlinan är väldigt ineffektiv och drar alldeles för mycket ström vilket minskar räckvidden. Däremot är garantierna bra och Toyota säger att det i dagsläget går att få leverans inom sex månader från beställning.
Fakta Toyota bZ4X
- Batteri: 71,4 kWh brutto, 65,5 kWh netto
- Effekt: 2 x 80 kW (2 x 109 hk)
- Vridmoment 2 x 168,5 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 415 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/150 kW
- 0–100 km/h: 6,9 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 18,0 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 579 900 kr
- Rival: Kia EV6