Provkörning av Tesla Model Y

Provkörning av Tesla Model Y

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad lördag 8 juli 2023

Världens mest sålda bil är en elbil, en Tesla Model Y. Det är faktiskt smått otroligt vilken resa det nu 20 år gamla amerikanska märket har gjort. Trots att elbilar nu är vanliga är Tesla långt före konkurrenterna när det kommer till hur enkelt det är att leva med elbil.

Teknik

Tesla skryter gärna om sin teknik med är ganska ovilliga med att avslöja den. Tekniska data är sparsmakade men accelerationssiffror ochs jälvkörningsförmåga talas det gärna om. Självkörningsförmågan är starkt begränsad till assisterad körning nivå 2 och att kalla det för Autopilot och full self driving är både vilseledande och oaktsamt. Basmodellen som vi har kört har ett 60 kWh-batteri och en räckvidd enligt Transportstyrelsen på 455
kilometer. Laddkapaciteten är 170 kW DC och 11 kW AC.

Komfort

Interiören är stramt funktionell och bjuder inte på många inställningsmöjligheter. Nackstödet går till exempel inte att höja eller sänka och framstolarnas sittdynor går inte att förlänga. Svankstöd finns däremot. Men sätena är tillräckligt ergonomiska för att det ska gå att sitta skönt även, på långresa. Fjädringen är på tok för hård för att kunna prata om komfort och varenda lite skarv och ojämnhet känns.

Förarmiljö

Förarmiljön består av en ratt och pedaler, skärmen i mitten delas med framsätespassageraren (även om den omedelbart körrelaterade informationen är närmare föraren). Lite för avskalat för att det ska kännas okej. Framför allt eftersom det inte finns någon headup-display så ögonen måste hela tiden snegla ned till höger för att få information om hastighet. Att dessutom alla funktioner är relegerade till skärmen är också distraherande. Visst, scrollhjulen på ratten kan hjälpa dig med många funktioner men bekräftelsen för informationen visas fortfarande endast på skärmen till höger.

Köregenskaper

Model Y vill vara sportig. Det märks på den direkta styrkänslan och den fasta fjädringen. Så pass att den kan vara ganska otrevlig att köra i höga hastigheter på grund av dess spårkänslighet. Bilen reagerar blixtsnabbt trots att detta är märkets långsammaste modell. Det är inte sprintsiffrorna till 100 km/h som avgör, det är gasresponsen. Enpedalskörningen är föredömligt enkel och sikten är otrolig. Den främre huven syns inte ens. Att köra bilen på ”autopilot” är enkelt och kräver bara dubbla tryck på växelväljaren. Däremot är vändcirkeln onödigt stor med 12,1 meter. Det är hela 1,1 meter mer än för Volkswagen ID.4.

Infotainment

Ordet infotainment är en sammanslagning av information och entertainment och inget bilmärke symboliserar detta bättre än Tesla. Den stora skärmen i mitten huserar en mängd leksaker och onyttigheter som en spellåda och filmkonton för den som verkligen inte vill stiga ur sin bil. Skärmen är snabb och lättnavigerad och relativt buggfri. Under vårt en vecka långa lån strulade den bara en gång och då gällde det bluetoothkontakten med telefonen.

Bagageutrymme

Enormt. 117 liter i frunken och 854 liter i bagageutrymmet är oöverträffat för klassen. Du ska upp i transportbilsstorlek för att ens komma nära. Totalt lastutrymme med nedfällda baksäten är 2 158 liter, enligt Tesla. VW ID. Buzz kan maximalt lasta 2 123 liter, enligt VW. Lägg till en dragkrok med kapacitet för 1 600 kilo, oavsett drivlina och du har en riktig packåsna till bil.

tesla-model-y-bagage

Säkerhet

Enligt Euro NCAP är Tesla Model Y den säkraste bil som de testat under 2022. Den utmärker sig med utmärkt passiv och aktiv säkerhet.

Utrustningsnivåer

Nästan allt är standard från början. Det som kostar extra är färg, 20-tumsfälgar, dragkrok, annan färg på interiören och autopilot.

Waykes omdöme

Vill du göra elbilslivet enkelt är det en Model Y du letar efter. Här finns rejäla utrymmen och en teknik som är väl beprövad. Efter prissäkningarna är Model Y dessutom en av de mest prisvärda elbilarna på marknaden. Men pengar är inte allt, eller hur?

Fakta Tesla Model Y RWD

  • Batteri: 60 kWh brutto, 57,5 kWh netto
  • Effekt: 220 kW/299 hk
  • Vridmoment: 420 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Räckvidd: 455 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/170 kW
  • 0–100 km/h: 6,9 sek
  • Toppfart: 217 km/h
  • Förbrukning: 15,7 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 560 170 kronor
  • Rival: VW ID.4
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad lördag 8 juli 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil