Provkörning av Tesla Model X
Tesla Model X är en parentes i biltillverkarens totala produktion. Den är mer som en rolig grej. Falkvingar liksom, vem vill inte glida upp med det. Men det återspeglas också i hur bilen upplevs. Den är inte alls lika kompetent som övriga modeller. Främst på grund av en gnekig kaross och mediokra utrymmen bakom framstolarna. Men, falkvingar liksom …
Teknik
Tesla har alltid varit bra på batterier och räckvidd. Sedan blev hastigheten en grej också. Med en motor på framaxeln och dubbla motorer på bakaxeln och totalt 1 020 hästar är vi inne på bananasterritorium
Komfort
Som förare och framsätespassagerare sitter du otroligt bra och sikten är helt fenomenal. Men på övriga platser är det snålt med både komfort och utrymme. De två baksätesfåtöljerna i Plaid har begränsade inställningsmöjligheter, men framför allt begränsat med utrymme för benen. Det finns heller inga armstöd på insidan av stolen, vilket kan tyckas underligt. Luftfjädringen känns osofistikerad.
Förarmiljö
Ska vi prata om styrreglaget? Som är en bra idé i teorin men som har en urusel implementering. Problemet är att det finns en rattstång som kräver flera rattvarv för att vrida på hjulen. Det är knepigt att göra omtag på yoke. Lägg därtill att blinkersknapparna sitter på själva styrreglaget så när det är uppochned i en rondell, exempelvis, och du ska blinka ut måste du titta för att veta vilken knapp du ska trycka på. Och ofta blir det fel ändå. Att ta bort spakarna på rattstången är ett vågat grepp men det är ingen optimal lösning. Att behöva svepa på skärmen för att bilen ska byta riktning är också mindre behagligt.
Köregenskaper
Model X Plaid har hisnande fartegenskaper. Den är faktiskt obehagligt snabb. Men snabbheten är också det enda som bilen är riktigt bra på. Som transportmedel är Model X habil. Det knirrar om karossen för falkvingedörrarnas konstruktion gör att vridstyvheten blir lidande. Styrkänslan är ganska vag och det är svårt att få förtroende för bilen när det går undan.
Infotainment
Detta är lite Teslas USP. Ända från start, när vissa tillverkare inte ens erbjöd en skärm, kunde Tesla visa upp avancerade uppkopplingsmöjligheter och underhållning. Nu kommer apparna färdiginstallerade. Glöm för all del inte leklådan med arkadspel, pruttkuddar, ritblock med mera.
Bagageutrymme
Utrymme finns det gott om i Model X. En rejäl frunk och en lika rejäl balja under bagagegolvet bakom tredje raden. Model X går att få med fem, sex eller sju sittplatser men vill du ha Plaid är det sex sittplatser som gäller. Dragkrok är standard och Model X får dra 2 250 kilo.
Säkerhet
Tesla har alltid varit noga med säkerhet och siktar mot att bygga de säkraste bilarna i trafik. Model X är inget undantag. För de ombordvarande är säkerheten nästan total med mycket goda värden för både vuxna och barn. Lägg därtill mycket goda värden för autobroms.
Utrustningsnivåer
Nej, Tesla sysslar inte med sådant. Allt är tillval och utrustningsnivå handlar snarare om antal motorer på bakaxeln och fartresurser.
Waykes omdöme
Model X är en kompromiss på alla sätt. Allt från rattreglagen och det frivilliga styrreglaget (yoke) till falkvingedörrarna. Fantastiska fartresurser och en härlig panoramaframruta räcker bara så långt. När Model X kom hade den inga konkurrenter i elsuvklassen, i dag finns det massor. Model X är ett eljest val.
Fakta
- Batteri: 100 kWh brutto, 95 kWh netto
- Effekt: 760 kW (1 034 hk)
- Vridmoment I.u.
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 543 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/250 kW
- 0–100 km/h: 2,6 sek
- Toppfart: 261 km/h
- Förbrukning: 20,8 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 1 354 170 kronor
- Rival: Tesla Model Y