Provkörning av Subaru Solterra

Provkörning av Subaru Solterra

Välja bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad tisdag 13 december 2022

I det fjärde kvartalet 2022 så kom så Subarus elbil. Ett 50/50-samarbete med Toyota där bilarna är nästan identiska förutom på detaljer typiska för märkeskännedom. Till exempel finns Solterra endast sompermanent fyrhjulsdriven medan Toyota bz4X finns med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Solterra har 33 millimeter mer markfrigång än bz4X.

Räckvidden anges till 465 km för instegsversionen med 18-tumsfälgar och 414 km för den maxutrustade Limited +. Exemplaret vi körde var en Limited och det enda som skiljer från plustecknet är panoramataket.

Utseendet ser robust ut, antagligen en eftergift till Subaristernas önskemål om en bil som klarar deras krav på framkomlighet och användarvänlighet. Fyrhjulsdriften är permanent och Subaru stoltserar gärna med att de är störst i världen på fyrhjulsdrift, sett i volym.

Motorerna är identiska fram och bak (80 kW styck och 168,5 Nm) och Subarus greppassistent X-mode ska se till att det hela tiden finns grepp. Det finns en dragkrok och Solterra kan dra släp, men de får inte väga mer än 750 kilo.

Batteriet har en nominell kapacitet på 71,4 kWh och kan laddas med 7 kW AC eller 150 kW DC. Bilar som har modellår 2023 får AC-laddning med 11 kW-kapacitet.
Bilens utrymmen är hyfsade men inga stora vuxna i baksätet. Mina 186 centimeter räcker för att jag ska sitta hukad i baksätet.

Förarplatsen är ganska typisk för en elbil med en tydlig instrumentering och massor av rattknappar. Ratten är ganska liten men styrningen är direkt och fin och bilen ligger bra på vägen.

Bagautrymmet är normalstort och sväljer 452 liter i basutförande. I de högre utrustningsnivåerna försvinner 11 liter på grund av en bashögtalare.

Fakta Subaru Solterra

  • Batteri: 71,4 kWh netto
  • Effekt: 2 x 80 kW (2 x 109 hk)
  • Vridmoment 2 x 168,5 Nm
  • Drivning: Permanent fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 419 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Maximal laddeffekt: 150 kW
  • 0–100 km/h: 6,9 sek
  • Toppfart: 160 km/h
  • Förbrukning: 17,8 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: Ej klart
  • Rival: Toyota bz4X
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad tisdag 13 december 2022

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil